Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Total omkastning

Kategori: Allmänt

Hej lilla blogg!
 
Nu är det lite nervöst här. Flyttar hej vilt på kapitel och delar av kapitel. Det hela började med att jag hade ett kapitel som var lamt och trist men välskrivet och mig ändå väldigt kärt och med potential.
 
Funderade en hel del över olika sätt att skaka liv i det. Bland annat att flytta kapitlet så det kommer senare, där skulle betydligt mer stå på spel för huvudpersonen i den aktuella situationen och både hon och läsarna skulle ha någonting på riktigt att oroa sig för i händelseförloppet. Kapitlet skulle få sin laddning från sånt som i aktuell manusversion händer i senare kapitel. Då plötsligt föll poletten ner.
 
Lektören sa bland annat att jag borde lägga mer energi på dramaturgin. Och det är ju just det här det säkert handlar om. Att lägga saker och ting i rätt ordning så de får maximal laddning. Så nu ska jag se om det går att blanda om och få till en bättre och sammanhängande version. 
 
Har i ett separat dokument stolpat upp allt som händer i den del av manus som ska kastas om (ca 100 sidor) och sitter nu och flyttar stolparna hit & dit för att få del i bästa möjliga ordning. Har kopierat över de aktuella kapitlen i ett kaosdokument också där tanken är att jag ska kunna klippa & klistra fritt utan att vara rädd att förlora det gamla upplägget om detta inte går att få ihop ändå. 
 
Här ser ni resultatet, vet inte varför det blev så konstigt med ljuset men hursomhelst. Texten i varje ursprungligt kapitel fick varsin färg så jag vet var jag ska hitta texten sen när jag klipper. Blev en jäkla mix till slut vilket blir tydligt i och med färgsättningen men denna uppställning tror jag på. Det som är svart text på vit bakgrund är sånt som jag behöver skriva till eller ändra för att få ihop den nya ordningen. 
 
 
Pusselläggning på hög nivå! 
Kommentera inlägget här: