Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Silkesvantar och rivjärn

Kategori: Allmänt

Avvägningen känns superviktig nu när jag är inne och petar i det av mina manus som faktiskt rönt störst framgångar hittills. Risken att jag sabbar det mer än lyfter det till nästa nivå hotar runt hörnet. 
 
Som prio nummer ett har jag därför att inte ändra det som lektören faktiskt gillade. Hellre då riskera att misslyckas med förändringen jag tänkt mig än att förstöra det som faktiskt ser ut att funka. Därtill kommer jag lämna de första 10 sidorna orörda eftersom de uppenbarligen är tillräckligt bra för att manuset ska kunna gå vidare i processen vilket absolut inte får sabbas på nåt sätt. Så det är utgångspunkten nu. 
 
Redigeringen går bra tycker jag. Fokuserar denna vecka på inledningen/de första femtio sidorna och att där få fram huvudpersonens fina sidor mer för att läsaren lättare ska kunna sympatisera med henne. Samt balansera upp det så att de viktiga bitarna får mer plats och de mindre viktiga kortas ner. Det kommer rätt naturligt än så länge. Jag känner att jag har kläm på hur lektören menade och ändringarna känns som att de lyfter manuset än så länge.
Kommentera inlägget här: