Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Uttryckligt vs. underförstått

Kategori: Allmänt, Redigera, att skriva, dagbok

Ja inte så mycket mer att rapportera idag än att jag jobbar på. Redigerar stort och smått, blir lite ändringar på så gott som varje sida. Ligger på sid 155 nu.
 
Läser Emelie Schepp på kvällarna och slås av hur tydlig hon är med vad karaktärerna tycker och tänker, allt sägs uttryckligen, inget, eller väldigt få saker, är underförstådda. Jag har nog varit för ”luddig” och lämnat lite väl mycket åt läsaren att dra sina egna slutsatser om. De flesta läsare vill kanske inte tänka själva för mycket medan de läser utan mer kunna plöja igenom och reflektera lite efter hellre i så fall. Det är trots allt underhållningslitteratur jag pysslar med. 
 
Försöker vara mer uttrycklig så man enkelt förstår karaktärernas syften och intentioner med det de gör. Det känns fortfarande som att det både går bra och blir bra. 
Kommentera inlägget här: