Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Story genius

Kategori: Allmänt, Inspiration, Synopsis, att skriva

Ok, här kommer min sammanfattning och essensen, som jag uppfattat den, av bokens innehåll. Som tidigare sagt var den lättläst och osedvanligt konkret. Särskilt när det gäller att få till ett synopsis och en struktur i historien. 
 
Hon utgår i boken från hjärnforskning vilket jag gärna hade läst mer om men det var inte många rader om den saken så en gnutta falsk marknadsföring-vibbar där men men...  
 
Så, här kommer mina anteckningar, fritt och säkert smått vårdslöst översatt från engelska.... 

DEN INRE KAMPEN - ELLEDNINGEN

Det hjärnforskningen säger är att när vi läser beter sig våra hjärnvågor på samma sätt som om vi verkligen var med i upplevelsen vi läser om. Och det som ger lust att läsa är människans sökande efter livsviktiga erfarenheter främst socialt. Vi läser alltså inte för att fly verkligheten utan för att få hjälp att navigera/förstå den. 

Den inre kampen hos huvudpersonen är därmed det som driver oss att inte kunna lägga ifrån oss en bok, det är den som vi vill lära oss mer om. Hur tänker människor EGENTLIGEN, bakom den där fasaden de visar utåt, vad har de för värderingar och varför. Nyfikenhet gör att kroppen genererar dopamin (som ger välbefinnande). Den inre kampen blir därmed berättelsens ”elledning”. Och kampen blir läsarens när den läser. Principen genom boken är att allt i hela historien ska kopplas till den här elledningen, alltså till huvudpersonens inre kamp. 

Det fina med berättelser är också att de får oss att KÄNNA vad som är rätt och fel, istället för att bara berätta det. Känslor och inte logik ger berättelserna sin mening. 

Allt som händer i historien får sin mening och känslomässiga tyngd utifrån hur det påverkar huvudpersonens möjligheter att nå ett svårt mål. Alla historier kretsar kring hur huvudpersonen löser ett eskalerande problem den inte kan undvika. Vilket också i slutändan leder till en inre förändring hos huvudpersonen.

Så sammanfattningsvis, allt som händer måste filtreras genom hur det påverkar huvudpersonen/nyckelpersoner för att få tyngd/vikt. Huvudpersonens inre kamp som utlöses av ett oundvikligt problem utgör elledningen till vilken allt som händer ska gå att härleda. Exempelvis som i ”Min bästa väns bröllop” där huvudpersonen har förnekat sin kärlek till vännen. När han plötsligt ska gifta sig med nån annan (ett oundvikligt problem) måste hon agera och kan inte längre fortsätta förneka sina känslor utan att han ska gå henne förlorad. Hon för då genom berättelsen en inre kamp och avslöjar väl till slut sina gömda känslor (om jag inte minns helt fel nu, tog exemplet ur luften nu bara...). Alltså en förändring. Typ så. 

ETT ESKALERANDE PROBLEM

Det är extra bra om historien börjar med ett litet problem (som i mitt exempel ovan att kompisen som huvudpersonen är hemligt förälskad i ska gifta sig) som sedan eskalerar och blir gigantiskt på grund av huvudpersonens desperata agerande. Gissar att alla har sett filmen och kan se detta framför sig, hur hon sabbar allt för att komma runt det faktum att hon måste visa sina känslor. 

HUR BÖRJAR HISTORIEN

Så det tar en stund att ta sig fram till var historien ska börja om man använder Lisas metod i boken men det material man får fram kan man använda genom hela processen sen så det är säkert inte bortkastat. Jag ger några exempel på hur det skulle kunna se ut konkret för min del i det manus jag jobbar med nu, men är fortfarande väldigt osäker på det manuset och vilka vinklingarna ska vara men det är arbetshypoteser som kan vara exempel här i alla fall. Det går till så här: 

1 skriv ner hur du fick idén Imitt fall i mitt första manus den sjuka karriärhets jag såg bland mina vänner och som gjort dem personlighetsförbytta på senare år. 

2 skriv ner varför du bryr dig om just den här historien I mitt fall vänner som går in i väggen & gör konstiga livsval i förhållande till de personer de var när jag lärde känna dem.

3 summera på några rader poängen/budskapet i historien I mitt fall - välj ditt liv, gör inte bara som alla andra. Gör aktiva val och följ inte bara med i strömmen. 

4 skriv ner en ”vad skulle hända om...”-mening som 

- är specifik,

- är i ett konkret sammanhang, 

- har en inre konflikt och

- har ett överraskningsmoment.

I mitt fall - vad skulle hända om en karriärist och perfektionist blev gravid och i samma stund satt åt sidan av sin chef som tidigare avgudat henne (specifikt & konkret nog?) och hon behöver jobba häcken av sig hela nätterna trots småbarn för att bevisa att hon fortfarande duger (vilket medför en inre konflikt med hennes perfektionistiska sida som såklart också vill vara den perfekta mamman vilket är omöjligt att klara. Och överraskningsmomentet vill jag inte avslöja här...). Ett synnerligen verklighetstroget scenario i min bransch kan tilläggas. 

5 hitta huvudpersonen/elledningen. I mitt fall kvinnan respektive perfektionismen/karriärismen som inte längre går ihop. 

6 beskriv huvudpersonen just innan allt händer. Troligen är denne ok med livet även om allt inte är precis som hen drömmer om. I mitt fall lever hon ”det perfekta livet”, utåt sett men vill ha något mer och det är därför hon skaffar barnet i fråga.

7 beskriv vilken av huvudpersonens - felaktiga- övertygelser som kommer att utmanas i historien? (I mitt fall att man måste vara perfekt på alla plan för att duga)

8 beskriv vad som är huvudpersonens längtan resp rädsla? I mitt fall att bli älskad för den hon är/känna att hon duger, respektive att bli ensam och otillräcklig. 

9 beskriv vad konkret HP vill ha för att bli lycklig innan historien börjar. Detta är då alltså något som bygger på den felaktiga övertygelsen och som inte kommer göra hen lycklig. I mitt fall - hon vill utöver sitt perfekta jobb också ha en perfekt familj. 

10 beskriv varför huvudpersonen vill ha det? Vad betyder det för henne och vad tror hon att det kommer säga om henne?  

11 vad är huvudpersonens felaktiga övertygelse, som stoppar hen att få det hen vill? I mitt fall - att man blir lycklig bara man levererar tillräckligt och är perfekt i alla lägen. 

12 vilken konkret händelse är upprinnelsen till huvudpersonens felaktiga övertygelse? I mitt fall skulle det kunna vara exempelvis att hon som barn kommer hem och är jättestolt över att hon stått upp för en mobbad kompis på rasten men ändå får en utskällning av föräldrarna och rumsarrest för att det innebar att hon missade matteprovet. Skriv ner den scenen utifrån frågorna man ska ställa sig när man skriver en scen som kommer nedan. (Det räcker att ”fulskriva”, poängen är att konkretisera bakgrunden)

13 skriv ner tre vändpunkter till som förstärkt huvudpersonens felaktiga övertygelse genom åren. 

Nu till kärnan:

Boken startar när huvudpersonen av en oundviklig extern kraft (problemet) tvingas agera för att försöka få det hen så länge velat ha/det hen tror sig behöva för att bli lycklig.

- Problemet ska ha en tydlig konsekvens som läsaren från början börjar ana.

- Problemet ska vara kopplat till ”elledningen”.

I mitt fall är problemet att hon inte kan vara bäst både som mamma och på ett så krävande jobb, vilket man helst som läsare då ska ana redan i första stycket egentligen. Helst i första meningen om det ska vara riktigt vasst. 

14 vad är den externa kraften som huvudpersonen slåss mot hela boken? - gör en lista med så många idéer som  möjligt på vad som skulle kunna vara den externa kraften/huvudproblemet.

I mitt fall är det nog att hon får en bebis som gör att hon inte kan leverera jobbmässigt och som hon slåss för att försöka få det att gå ihop, men det finns ju många alternativ man hade kunnat ha. 

15 prova alla de idéerna utifrån

a) möjlighet att växa, intensifiera och komplicera genom hela boken. Stryk alla idéer som är för lätta att lösa eller inte tillräckliga för att utmana huvudpersonen på ett (mycket) smärtsamt sätt

b) finns det en verklig, eskalerande konsekvens som huvudpersonen måste möta om hen inte agerar på det som händer/den externa kraften? 

c) finns det en deadline/tidslimit? Test: om HP nån gång kan sätta sig utan att göra något utan att det får allvarliga konsekvenser så har du ingen (tillräckligt vass) story.

d) har huvudproblemet hela tiden en koppling till elledningen/huvudpersonens felaktiga överrygelse?

e) kommer resultatet av hur det går ha stor påverkan på huvudpersonen emotionellt? 

Välj den idén som uppfyller ovan kriterier (bäst om det är flera) 

16 Historien börjar när huvudpersonen tvingas agera, göra något. Gör små tidshopp i berättelsen tills du kommer till den punkt där det bara inte går att vänta en sekund till, då börjar historien. I tidigare exempel Min bästa väns bröllop så börjar den väl när hon är på väg till eventen som föregår bröllopet har jag för mig, några dagar innan själva giftermålet, och där hon i egenskap av bästa vän nödgas delta. 

FORTSÄTTNINGEN

1 Skriv synopsis över kap 1 (hur lite mer konkret framgår av boken men det känns enkelt för mig som är van att jobba så och gjorde därför inga anteckningar om detta...) 

2 skriv kap 1. Du kan med fördel fulskriva för början får man ändå ändra så många gånger eftersom den ju är så himla viktig! 

3 planera slutet, alltså huvudpersonens lärdom/förändring

a) uppnår huvudpersonen sitt externa mål? 

b) vad får huvudpersonen att ändra sin felaktiga övertygelse?

c) vilken extern kraft tvingar huvudpersonen att konfrontera och förhoppningsvis övermanna sin felaktiga missuppfattning? 

4 skriv en översikt över hur du ser historien, hur ska problemet eskalera, varför är det ett problem, vad kan det innebära för huvudpersonen? 

5 lista problem som kan utmana huvudpersonen och få hen att agera - spara i särskild mapp/dokument i en idelista. Kolla även de tre vändpunkterna (p13 ovan) vad därifrån som kan användas för att nu komma tillbaks och jaga huvudpersonen? I mitt fall kan en bakomliggande vändpunkt som inträffat innan själva manuset börjar vara exempelvis att hon ljugit/mörkat för som arbetsgivare hur hon jobbar. Egentligen så ringer hon sin man som också är advokat, eller ännu värre domare i den domstol hon processar, så fort det händer något och det är mer eller mindre han som gör hennes jobb egentligen. Det kan nu komma tillbaks och jaga henne på så sätt att när barnet kommer knakar förhållandet i fogarna eftersom hon hetsar så mycket att maken inte inte längre vill hjälpa henne. 

6 Lägg ut sidospår och tänk efter hur de påverkar huvudhistorien och därmed elledningen - huvudpersonens inre kamp?

7 gör en storyspecifik personbeskrivning för alla sekundära karaktärer i manuset som bär något sidospår. (2-4 st kanske?) I mitt fall kan det vara hennes make, hennes chef, kanske någon nyckelklient på advokatbyrån etc. Beskrivningen ska vara storyspecifik från början, alltså bara innehålla sånt som är viktigt/har relevans för huvudpersonens inre kamp. Exempelvis att hennes make är otrogen sedan barnet kom och det är därför han inte längre finns tillgänglig och kan hjälpa henne med hennes jobbfrågor. Sedan lägger man till i personbeskrivningarna medan man skriver. 

ATT SKRIVA EN SCEN  

Fyra frågor att ställa sig när man skriver en scen:

  • vad tror huvudpersonen (i scenen, behöver inte alltid vara hela bokens huvudperson), alltså med vilken förutsättning/föreställning har hen när hen går in i scenen?
  • Varför tror hen det? 
  • Vad är hens mål i scenen?
  • Vad tror hen ska hända mer konkret i scenen? Ex kan hen uppnå målet (externa förväntningarna) men av fel anledningar som krossar de interna förväntningarna. 

I varje scen måste alltså huvudpersonen (i scenen) ha ett mål! 

STRUKTUR

Håll ordning på dina tankar, förslag på sortering av synopsis

  • nyckel karaktärer med historiespecifikbiografi, vilka bakgrundsscener respektive person är med i
  • Ide lista, ospecifika idéer/uppkast
  • Random scener utan koppling till elledningen och/eller den externa händelsekedjan av orsak & verkan, men som är konkretiserade till skillnad från idelistan. 
  • Scener under utveckling 
  • Scener
Sortera först allt logiskt efter orsak/verkan, sen kan man kasta omkring ordningen om man vill, när man kontrollerat att det hänger ihop. 
 
Det var det hela! Nu ska jag läsa the bestseller code också innan jag sätter tänderna i mitt redigeringsarbete (igen) på riktigt! 
Kommentera inlägget här: