Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Förberedelser för omarbetning

Kategori: Allmänt, Redigera, att skriva, dagbok

Mitt psyke är helt inställt på den totala omarbetning av mitt första manus som jag laddat för mer eller mindre hela hösten. Och för att vara realistisk kommer även deckarmanuset behöva omarbetas ytterligare även om jag tänker vänta med det tills jag är helt säker på att mina chanser till förlags- eller agentkontrakt för det manuset är körda. 
 
Har beställt några ytterligare skrivrelaterade böcker och i fredags började jag sätta upp formerna för kommande bearbetning, enligt Lisa Crons story genius-metod. Tror det är den metod som kommer passa mig bäst, jag har aldrig riktigt gillat de här dramaturgiska modellerna som väl är det vanligaste att jobba med (även om dessa olika metoder antagligen med fördel skulle kunna kombineras, kanske blir det nästa steg?)
 
Så här ser min nya strukturkatalog på datorn ut:
 
 
Och kapitelmallen där kapitlen ska mappas in och struktureras upp. 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2018-01-15 | 08:25:27
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Alltid roligt med en inblick i hur andra jobbar, tack för det :)

    Svar: Ja men vad bra, tycker själv också det är superinspirerande att höra hur andra gör!
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2018-01-15 | 09:28:52
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Har aldrig hört talas om Lisa Crons story genius-metod - men det är mycket jag aldrig hört talas om. Ska genast googla - alla tips på hur fan man gör det här tages tacksamt emot.

    Svar: Ja, en mycket läsvärd bok (med konkret och handfast metodbeskrivning) tyckte jag!
    Helena Dahlberg

  • Annelie säger:
    2018-01-15 | 12:57:14
    Bloggadress: http://enbokstavitaget.wordpress.com

    Måste också googla! Men... "elledningen"? Kommer jag förstå det om jag läser Lisa Crons bok?

    Svar: Ja alltså översättning är inte min starka sida... Tror hon kallar det ”The third wire” som förser tågrälsen med el (typ...). Dvs. det är den röda tråden som allt ska knytas till för att vara relevant att ha med och upprätthålla energin. Är en scen inte kopplad till denna röda tråd ska det inte vara med i boken för då blir det bara ”dött”/trist.

    Elledningen är alltså den inre kamp huvudpersonen går igenom. Exempelvis om hen blivit övergiven som barn och därför håller sig undan nära relationer för att inte bli sårad igen. Men sen hamnar hen pga yttre händelser i en situation där detta inte fungerar längre. (Där ska manuset börja enligt Lisa) När hen försöker upprätthålla distansen så blir problemen bara djupare och djupare. Till slut tvingas hen inse att hen måste släppa folk in på livet för att lösa uppstått problem, det finns inga alternativ. Då är det denna inre kamp tills hen landar i den insikten att det är ok att släppa in andra som allt ska vara kopplat till, det är den som är elledningen.

    Du förstår om du läser boken!!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: