Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Return of the slask

Kategori: Allmänt, Inledning, Redigera, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Detta har aldrig hänt mig tidigare men vissa textsjok har börjat ta sig upp ur slasken och tillbaks in i manuset, i ett annat sammanhang än tidigare.
 
Känns riktigt bra att få användning av några guldkorn från förr.
 
Exempelvis den inledande intrigen som rök när jag strök massa kapitel av början får en naturlig plats i det kapitel som numer utgör början och kan höja pulsen i det. Andra små detaljer har också tagit sig tillbaka, några meningar här och några där. 
 
Igår fortsatte jag jobba med de två inledande kapitlen som nu börjar kännas riktigt, riktigt bra! Hann med lite responsarbete också. 
 
Idag jobbar jag hemma så inget skriv. Börjar bli lite nervös för nya jobbet nu med lite drygt fem veckor kvar bara. Hoppas det blir bra... 
 
Gårdagens ros gick till SL:s hittegodsavdelning på Klara östra kyrkogata.
 
 
Så trevlig personal och en varm gemenskap i kön bland alla oss klantskallar som glömt grejer i kollektivtrafiken.
 
Tjejen före mig i kön fick exempelvis tillbaks en väska med både iPad och telefon i som hon glömt på tunnelbanan. Upphittad på tunnelbanan i Skarpnäck. Sånt trodde jag inte inträffade! Hade själv utgått från att allt var snott.
 
Oerhörda mängder mössor, vantar, paraplyer, nycklar och allt möjligt. Och även vår påse med dyrbart valpfoder a’ 300 kr som glömdes på tvärbanan för några veckor sedan. En helt igenom supertrevlig upplevelse. Man kan ta kaffe medan man väntar på sin tur också.
 
Nästa gång kommer jag inte ge upp direkt när jag glömt något på tåg eller buss utan glatt ta mig till detta mysiga, välfungerande ställe! 
Kommentera inlägget här: