Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Kapitlet från helvetet och en trevlig fredagsrefus

Kategori: Allmänt, Redigera, Refusering, att skriva, dagbok

Pukor och cymbaler! Blev klar med redigeringsarbetet av kapitlet från helvetet nu på morgonen! 
 
Jag hatade att redigera detta kapitel pga att:
- det var segt
- det var helt sjukt ostyrsligt och spretigt
- det tog aldrig slut kändes det som (15 sidor) och
- det hade sina poänger så det kunde inte bara raderas med en enkel knapptryckning. 
 
Hoppas detta var det värsta! Och att jag inte hatar det lika mycket när jag kommer till det i nästa redigeringsvarv. Då är planen bland annat att klippa isär det till två separata kapitel. Men hade inte ork att göra det denna vända. 
 
Och vad vore väl fredagen utan en refusering i mailboxen!? Den här som kom igår var ovanligt nog riktigt glädjande ändå. En större agentur som tackade för att ha fått läsa, trodde att jag skulle hitta något förlag till det och gav förslag på några förlag som de trodde skulle passa denna typ av manus (varav ett var de som var så trevliga och bad mig skicka filen igen när den inte funkade en lördagkväll för några veckor sen!). Dessutom angav de manusets två styrkor som bra flyt och bra karaktärsgestaltning. Just vad jag satsat på vilket gör mig såååå lycklig. Dock att de själva inte hade möjlighet att ta sig an det. Men ändå. Sån pepp att ett riktigt proffs tror att det finns hopp för min deckare och tar sig tiden att berätta det dessutom! 
 
Nu är jag på väg till göte-la-borg! Datorn är packad. Boken är packad. Ikväll kanske jag också är packad, vem vet. Yiiha! 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2018-02-24 | 23:39:11
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Hoppas du high-fiveade dig själv under hela resan till Göteborg, både för kapitlet och för manuset!

    Svar: Tack, det var verkligen med en bra känsla jag åkte :) Och Göteborg har levererat också.
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2018-02-25 | 10:01:20
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Du är ju klockrent på väg till utgivning inom en snar framtid! Hurra! Och deckare är ju en potentiellt sett lukrativ genre dessutom. Hej, ekonomiskt oberoende!

    Svar: Haha, hejhej ;) Gillar din tolkning av min situation skarpt!!
    Helena Dahlberg

  • Sara säger:
    2018-03-01 | 20:12:54

    Åh, vilken positiv refusering! Heja, heja! Det är ju stort. Hoppas att du får napp snart!

    Svar: Ja den gjorde mig lycklig faktiskt!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: