Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Puh, en novell i romanform eller ett debattinlägg?

Kategori: Allmänt

Igår tog jag mig igenom en riktigt seg historia jag kämpat med i drygt en vecka. 
 
 
 
Gillar man ett distanserat språk fullt av upprepningar, i form av stycken och kapitel som inleds med den exakt samma första frasen och en historia som upprepar sig själv om och om igen så passar denna bok. Annars inget att rekommendera även om ämnet är högaktuellt. Ett debattinlägg. Personligen hade jag gillat denna bättre i novellform än som roman. 
 
Nu har jag istället beställt en Roland Hassel-roman från bibliotket för inspiration om att skriva i jag-form. Hoppas den landar inom kort (fanns bara en i hela kommunen men den var visst flitigt utlånad i alla fall. Roligt när äldre böcker lever vidare! 
Kommentera inlägget här: