Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Kontraktet med läsaren

Kategori: Allmänt

Har funderat på kontraktet med läsaren och inte skrivit något sedan sist. Har fått två förslag på brustna kontrakt med läsaren senaste veckan som fått mig att inse vikten av att uppfylla läsarens förväntningar. 
 
Dels Snöfall över strandcafeet som utmålar sig (och är) en mysig julkänslabaserad myshistoria utan några reella problem men full av små lyxproblem som huvudkaraktären har ”nöjet” att oroa sig över, även om hon tar dem på fullaste allvar. Men, de sista kanske 50 sidorna har ingenting med julen att göra utan då hamnar man mitt i sommaren i helt andra typer av problem osv och det var inte alls vad jag ville läsa nu utan jag ville ju frotera mig i julmys. Det var därför jag köpte boken. Så det slutet irriterade mig och hade enligt min uppfattning varit bättre att stryka. 
 
Sedan tittar jag på den uppföljande säsongen av Twin Peaks som kom förra året eller något sånt. Där ville jag ju dyka in i denna mysiga lilla ort igen med alla dess karaktärer. Men, nya säsongen utspelar sig knappt där alls (än så länge, har sett sju avsnitt) och bygger överhuvudtaget inte på karaktärerna och stämningen där såsom den tidigare gjorde. Vilket gör att jag tycker att det är superdåligt och inte alls vad jag velat ha eller förväntat mig. 
 
Gjorde själv samma misstag med relationsromanen som gjorde att jag tvingades skriva om den totalt vilket var ett riktigt hästjobb. Så nu ska jag slå fast vilken typ av bok detta ska vara innan jag kör vidare. Kommer nog ta åtminstone idag också, kanske även början på nästa vecka. Men känns väl värt att lägga lite tid på.

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2018-12-07 | 10:28:09

    Ja! Så himla intressant det där. Har själv fått jobba asmycket med det där kontraktet och även fått mycket större insikt i vad det innebär. Intressant också att du medvetet noterar var det brister i andras verk. Verkligen författarglasögonen på!

    Svar: Ja, förut kanske man bara hade tyckt att slutet var dåligt. Nu kan man analyser mer kring varför det upplevs så. Vilket ju är superkul! Märks att du varit medveten om det i dina verk, de håller verkligen vad de utlovat rakt igenom. Respekt!!
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2018-12-07 | 10:28:48
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Hoppsan, blev anonym ovan ...

  • Annika säger:
    2018-12-07 | 11:57:50
    Bloggadress: http://nastasida.blogspot.se

    Intressant och superviktigt, men även lite svårt att genomföra ibland när man skuttar omkring i kreativitetens lustgårdar (jag fladdrar lätt iväg, och måste lägga band på mig själv för att inte typ skriva skräck helt plötsligt, när jag försöker skriva något annat).
    Nu senast kändes det extra viktigt, när jag skrev för unga. Känner att den målgruppen är lite mer NO MERCY än vad vuxna är.

    Svar: Haha, ja allt känns lite mer No mercy med den målgruppen. Alltså det är supersvårt att inte fladdra ut, bland det svåraste!!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: