Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Variationer på ”sa”

Kategori: Allmänt

Frågan om alla dessa ”sa” som dyker upp hela tiden i dialogerna kom upp härom veckan. Bestämde mig för att göra en lista med lite variationer på detta (med inspiration från Håkan Nessers senaste bok som jag läser just nu och han skriver ju väldigt bra tycker jag).
 
När jag höll på märkte jag att han ofta har relativt många ”sa” på rad i en dialog. För att sedan bryta av med andra uttryck i ett sjok. Och sedan kör han på ”sa” igen ett tag.
 
Verkar rimligt att som utgångspunkt köra med ”sa” och variera det i de delar av dialogen som man vill framhäva eller kanske liva upp lite. 
 
Så här kommer den, min lista med inspiration till variation på ”sa” i en dialog. Har ni egna favoriter så berätta gärna!

Frågade

Undrade

Föreslog

Svarade

Avbröt

Fortsatte

Upprepade 

Påstod

Intygade 

Förklarade

Sluddrade

Viskade

Stönade

Väste

Konstaterade 

Invände

Suckade

Modererade 

La NN till 

Förtydligade 

Kontrade

Återtog

Stack NN in

Påminde

Påpekade

Korrigerade 

Bekräftade

Erkände 

Muttrade 

Uppmanade

Manade

Försäkrade

Instämde

Fräste

Ska försöka tillämpa dessa framöver! 

KOMMENTARER:

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2018-08-14 | 08:10:13

    Oj, vilken lista!
    Blir tydligt att jag skriver i första person och inte tredje, använder i princip aldrig såna här uttryck (eller sa), blir rätt tydligt vem som talar och hur den personen talar när man hela tiden är inne i HPns tankar.
    Rätt intressant med de här uttrycken, lyssnade på ett podavsnitt (minns inte vilken podd) där de inte kunde komma överens om det sänkte eller höjde texten att flika in typ ett ”fräste Anna”. Men om Nesser gör det borde det vara ok, tänker jag :-)
    //Annika

    Svar: Jaha, vad intressant att du inte använder det så mycket. Har svårt att se framför mig hur man kan klara sig utan! Ja som sagt så ska man som regel använda ”sa” och sedan som omväxling eller för att betona en viss sak sticka in något annat exempelvis från listan. Tycker jag själv och stämmer överens med hur Nesser gör i sin senaste bok också :)
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: