Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Påskpyssel

Kategori: Allmänt

Puh, nu är påsken färdigfirad för den här gången. Mycket godis och ägg blev det... 
 
Nu när påskpysslandet i dess traditionella bemärkelse är färdigt blev det lite påskpyssel i manuset istället idag. En hel del redigering hann jag med. Dessutom fick jag iväg deckarmanuset till tre nya fräscha förlag. Verkligen en oväntad och glad överraskning att jag fick till detta redigeringspass. Men barnen fixade all sin frukost etc själva vilket frigjorde oceaner av tid för mig under förmiddagen. 
 
Imorgon ska vi försöka hitta nåt ställe som kan trycka i oss varsin dos fästingvaccin inför sommaren. Och nu ska jag förhoppningsvis somna här snart. 

KOMMENTARER:

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2018-04-03 | 09:20:24

    Men så spännande med nya inskick! Jag tycker de tänkbara förlagen tar slut alldeles för fort. Har du nån tanke kring små eller stora förlag? Tycker det är lite svårt ibland att ha en uppfattning om vilket som skulle passa bäst för en debutant (liten fisk i stor damm, eller liten fisk i liten damm, etc)
    /Annika

    Svar: Ja det där är svårt. Mina branschkunskaper är inte så stora direkt. Jag skickar först till de stora ”drakarna” mest för att det vore så coolt men också tryggt att bli utgiven av dem. Sen går jag ner i mellanskiktet och sist de små förlagen. Blir mer personberoende hos de små så därför känns det säkrare med ett litet större när man inte har så bra koll på branschen. Igår skickade jag faktiskt till ett enmansförlag (lbförlag) som jag läst en del böcker från som jag gillat. Har även hört gott om henne/förlaget från folk som jobbat i branschen. Allra sist skickar jag till dem som även vill ha in ett synopsis, bara för att det tar typ en vecka av min dyrbara skrivtid att få ihop och slipper jag lägga den tiden gör jag struntar jag gärna i det.
    Helena Dahlberg

  • Annika säger:
    2018-04-05 | 08:09:02
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Bra tanke där med synopsis, jag har helt undvikit såna förlag av samma anledning. Det går ju liksom inte att skicka in sitt "arbets-synopsis" till förlaget, åtminstone mina är HELT oläsbara för den som inte är initierad :-D

    Svar: Nej det skulle nog inte ge något att skicka in ens egna ;/
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: