Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Genomgång avklarad

Kategori: Allmänt, Redigera, Slutet, att skriva, chic lit, dagbok

Vet inte riktigt vad som hände, det gick så snabbt på slutet. Och jag älskar verkligen de sista femtio sidorna i detta manus när det verkligen hettar till. Idag har jag hursomhelst avklarat redigeringsgenomdraget jag sysslat med under de senaste månaderna.
 
Återstår att skriva till ett sista kapitel för att få till ett bättre slut där man landar mer i det som hänt och får ett hum om hur det kommer gå. I det som förhoppningvis kan bli en uppföljare någon gång framöver. Eller annars i läsarens fortsatta fantasi, vilket även det vore lite av ett drömscenario. Att ha läsare... Som fantiserar vidare...
 
Plus att jag måste gå igenom listan jag har med sånt som behöver fixas som jag inte orkade eller kunde ta tag i under redigeringsgenomdraget.
 
Plus några lösa trådar jag måste fundera ett varv till om jag behöver knyta ihop tydligare.
 
Plus det viktigaste, hur jag går vidare.
 
Ta in lektör eller skicka direkt till förlag. Känner mig förvånansvärt nöjd med manuset och skulle vilja skicka det direkt. Kanske mot slutet av maj eller nåt sånt då. Men snart måste jag kanske börja ta hjälp av lektörer för att ha nån chans att komma vidare över tröskeln. Frågan är om detta manus som ändå känns rätt osäkert är värt det eller om jag ska vänta med lektören till nästa manus. Är ju dyrt (inte i förhållande till vad man får såklart men i förhållande till min hobby-budget) så kommer inte unna mig så väldigt många såna i livet. Hittills har det trots allt gått bättre och bättre för varje ny version av manus som jag skickat ut så kanske fortsätta mata ut ett tag, tills jag känner att jag totalt kört fast...
 
Har dessutom skrivit synopsis på sista kapitlet och slutmeningarna så borde gå på något eller max några få skrivpass att få till det. 
 
Men nu drar vi till fjällen några dagar och lämnar datorn hemma. Punkt slut. 

KOMMENTARER:

  • Sara säger:
    2018-04-06 | 11:15:55
    Bloggadress: http://www.saralinneamolin.wordpress.com

    Bra jobbat! Wow, den där känslan är verkligen eftersträvansvärd - att få sätta punkt (åtminstone tillfälligt, en sådant där delmåls-punkt) och känna sig nöjd. Börja med att njuta och gratulera dig själv i helgen, tycker jag, så landar du säkert i ett beslut (lektör/förlag) snart. :)

    Svar: Tack, känns overkligt och superskönt!!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: