Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Födelsedag

Kategori: Allmänt, Redigera, att skriva, dagbok

Grattis till mig! Idag fyller jag år :) Alltid lika roligt. Sista året på de trettio dessutom. Så ingen bokdebut före 40 alltså (eftersom det väl tar minst ett år från antagning tills något är klart...). Men före 50 borde det väl ändå gå!?
 
Redigeringen av det sista och nya kapitlet blev klar på två skrivpass. Känns som att min nya resväg innebär lite längre skrivtid även om den totalt sett går snabbare. Bytena tajmar bättre och det är lite kortare promenadvägar. Jag behöver inte ens stänga av datorn i bytet eftersom det bara är mellan två olika spår från samma perrong. Optimalt med andra ord! 
 
Har börjat så smått med att göra-listan också. Punkt 28 är rean klar. Den var enkel. Behövde bara lägga till något om att det fanns en dusch i ett toalettutrymme.
 
Håller på med punkt 27 nu eftersom jag började bakifrån. Den är betydligt svårare. Bestär av ändringar i tre kapitel för att gestalta en rätt viktig grej som tidigare bara återberättats i en intern monolog (det är de jag är bäst på/lägger mest i/kommer mest naturligt för mig så där behöver det rensas lite).
 
Kikade på punkt 26 lite också, och såg direkt att även den kommer att bli jobbig. Den är av kalibern varför är det här med, vad har det för betydelse? Så det blir till att stryka eller utveckla där skulle jag tro. Har inte kollat längre än så i listan, gillar bättre att ta en sak i taget.
 
Idag njuter jag av födelsedagen, ikväll blir det släktkalas! 

KOMMENTARER:

  • Louise Baumgärtner säger:
    2018-04-12 | 12:25:53
    Bloggadress: http://www.mittmanus.se

    Stort GRATTIS till dig! Och så himla flitig och passionerad som du är, ska du se att det blir debut förr eller senare :)

    Svar: Tusen tack!! Får väl se om det blir nåt. Alltid roligt att drömma sig bort om inte annat :)
    Helena Dahlberg

  • Annelie säger:
    2018-04-12 | 13:01:44
    Bloggadress: http://enbokstavitaget.wordpress.com

    Grattis på födelsedagen! Längtar tills jag också får ge mig in i redigeringsfasen. :-)

    Svar: Tack snälla! Ja redigering är häftigt, att se texten förvandlas!
    Helena Dahlberg

  • Annika säger:
    2018-04-12 | 15:14:13
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Stort grattis till dig på födelsedagen!
    Och grattis till nya resvägen som gör skrivandet mer optimerat :)

    Svar: Tackar tackar!! Ja är väldigt nöje med nya resvägen :)
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: