Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Det är för sent

Kategori: Allmänt

Min allra vanligaste skrivångestkänsla är just det att det är för sent. Så har det känts i helgen. Som att mitt manus har gått ur tiden, inte längre är intressant utan trist och omodernt. Kanske för att jag själv är hopplöst dålig på att haka på moden och ”flugor”. Kanske för att jag själv suttit med manuset så länge att det känns gammalt. Det får i alla fall allt jobb att kännas så meningslöst.
 
Men som tur är hatar jag ofärdiga grejer, min allra största talang är att slutföra det jag påbörjat, ofta till och med att jag drar det lite för långt. Har exempelvis svårt att se hur jag skulle kunna släppa taget om något av mina manus utan att de blivit utgivna. De värsta författarhistorier jag vet är dem om manus som aldrig tog sig ur skrivbordslådan. Mina manus får bara inte gå det ödet till mötes! 
 
Denna vecka hoppas jag vara lika produktiv som förra. I och för sig borde manuset bli bättre och bättre ju längre fram jag kommer om jag minns rätt så kanske att det går ännu snabbare nu? 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2018-04-23 | 10:51:38
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Åh, den där känslar känner jag så väl igen! Jag brukar försöka påminna mig om att det är just en känsla, en tanke hos mig, i min lilla hjärna, och att den har väldigt lite att göra med hur världen faktiskt ser ut på riktigt.

    Bra talang du har! Kanske den bästa av alla.

    Svar: Ja fy, nu vill jag vara klar snart!!
    Helena Dahlberg

  • Annika säger:
    2018-04-23 | 16:00:37
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Känner exakt likadant, och brukar trösta mig med att vampyrromanen förklarades stendöd, för alltid, och någon vecka senare kom Twilight ut. Den blev ju rätt så populär. Huvudsaken är nog att köra sin grej, och göra det bra.
    Cool super-power där förresten, att slutföra saker. Det är så man flyttar berg.

    Svar: Tack, vilket utmärkt exempel!! Ja starta upp projekt i all ära men få saker slår nöjet att ha slutfört någonting!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: