Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Är detta en vändpunkt?

Kategori: Allmänt, Redigera, att skriva, vi som skriver

Har läst mig fram till sid 57 nu så rullar på bra. Tror jag kanske har min första vändpunkt där. Är så himla dålig på det här mer vändpunkter osv. Vet inte om det är tidigt/sent eller lagom för en första vändpunkt.
 
Men det är i alla fall en karaktär som varit lite av en pyrande konflikt som nu gör en entré så läsaren får möta den. Huvudpersonen har först undvikit karaktären för att hon är förbannad på hen, för att sen gå vidare till att vänta på och undra varför hen aldrig hör av sig. Så ringer hen upp nu på sid 57. Kändes som en vändpunkt när jag läste men är totalt osäker på det här. 
 
Idag jobbar jag hemma så kommer inte kunna läsa/redigera nåt. Öken!! 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2018-04-18 | 13:36:48
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Visst är det svårt med vändpunkter! Vet aldrig riktigt. Men jag tror att om någon van människa skulle analysera ens manus, så finns de där i en eller annan form. Bara för att man känner ungefär hur det ska vara när man skriver.

    Eller inte. Vad vet jag?

    Svar: Ja men säkert, vore så nice att ha lite koll på sånt där...
    Helena Dahlberg

  • Annika säger:
    2018-04-18 | 21:20:08
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Tror som Elin att de sitter där på ren känsla, mer eller mindre. Men jag tycker också att det är assvårt att identifiera dem. Hittade en "mall" som funkar för mig, där man tänker plotpunkt (vid 25%) som tar hp från uppstart till reaktion, mittpunkt (vid 50%, såklart) där hp går från reaktion till att agera, och plotpunkt (vid 75%), där hp går in i full strid (ej bokstavligt, behövs inte svärd el dyl :-)

    Svar: Tack för input, ska hålla ögonen öppna när jag närmar mig 25 % och se vad jag hittar!!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: