Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Respons inarbetad

Kategori: Allmänt, Redigera, Respons

Igår inarbetade jag första responsen från vår fristående responsgrupp i texten. Kan inte nog understryka hur mycket det är värt.
 
Den här gången fick responsen mig att tänka på en lite ny typ av frågor vad gäller vissa ovanliga uttryck och förkortningar som kan vara svåra för andra att hänga med i. Vilket inte är så konstigt.
 
Detta kapitel var i en ny miljö som inte varit med i tidigare inlämningar men ändå är rätt central i mitten av boken. Ett gym närmare bestämt. Och jag har, kanske lite förvånansvärt med tanke på mitt ohälsosamma leverne nuförtiden, mer eller mindre växt upp på och tillbringat väldigt mycket tid på just gym tills jag var ca 25 år. Har till och med extraknäckt som instruktör i några år. Och det är svårt att landa på en lagom nivå i texten när man skriver om ett område där man är lite lätt insnöad på. Detsamma gäller faktiskt juridiken som jag jobbar med och som gärna vill ta sig in och ta plats i texterna. Där får jag verkligen strama in för troligen ingen är intresserad av mina små utsvävningar om personuppgiftslagen, rättegångsbalken osv. Även om jag kan tycka det är kul att lämna kvar en strimma av detta för att sätta min prägel på texten. Passar ju i en deckare också där en av karaktärerna dessutom är en advokat.
 
Oj vad jag avslöjar ovanligt mycket om själva texten idag. Kanske för att jag börjar känna mig någorlunda klar/säker på den? Eller för att jag börjar tröttna lite på att prata redigering :/ 

KOMMENTARER:

  • Skriva läsa leva säger:
    2017-09-06 | 17:05:15
    Bloggadress: http://skrivalasaleva.wordpress.com

    Det är ju alltid lättare att ta bort text (tycker jag) än att lägga till. Blir det för mycket som inte fyller något särskilt syfte får det flytta på sig sedan, men visst är det bra att ha det i åtanke redan nu, vad som ska med och inte. Kul att du känner dig säkrare på texten nu. :)

    Svar: Ja absolut, ta bort är ju betydligt lättare än att skriva nytt. För en riktigt bra känsla för texten under den här redigeringsrundan. Det kan nog bli nåt till slut ändå...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: