Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Vilket poddflyt!

Kategori: Allmänt, Följebrev, Förlagsinskick, Podd, att skriva

Så superlägligt hittade jag detta avsnitt av Skrivarpodden i fredags - Bonniers spontanhög. Där mitt manus ligger, bland flera andra spontanhögar, för närvarande. Gemensamt för dessa skrivpoddar och i övrigt inom bokbranschen tycker jag är att alla verkar så himla gulliga, trevliga och välvilliga. Nästan att det är för bra för att vara sant... 
 
Huvudsakliga grejer som fastnade från avsnittet;
 
Småförlag tar i regel kortare tid på sig att lämna svar på spontaninskick än de stora förlag. Kan vara bra att ha i bakhuvudet när man lägger upp taktiken för utskick. 
 
Ett bra följebrev gör skillnad och ska gärna innehålla lite om både författaren och om texten. Varför man skrivit detta och vilken genre det är. Kurser och tidigare utgivningar är bra att nämna om det finns sånt i bagaget. Standardföljebrev går lika bra, man behöver inte lägga ner alltför mycket tid på att beskriva varför man valt just det aktuella förlaget (kan antagligen skilja sig på denna punkt vad gäller lite mindre förlag kan jag tänka mig...) Och gällande själva manuset är läsbarheten det viktigaste.
 
Annars en över förväntan lyckad helg! Telefonen fortfarande trasig. Verkar dyrt att laga, får se hur jag gör med den saken. 
 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-10-09 | 10:38:16
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Klämde också det avsnittet i fredags, och passade också på att lyssna på Ann-Marie Stark från Piratförlaget i Skriv en bestseller. Upplyftande faktiskt, och jag håller med om att alla låter så himla välvilliga, och (vilket jag uppskattar ännu mer) rakt på sak.

    Svar: Just det, ska lyssna om det avsnittet nu när det är mer aktuellt för min del än det var när det sändes. Tack för tips!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: