Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

En händelse - två kapitel

Kategori: Allmänt, att skriva

Kämpar på mot bacillerna. Min dotter säger att jag borde stanna hemma från jobbet när jag är sjuk. Hon har förmodligen rätt. Men idag är jag på väg på konferens. Och imorgon har jag ett lunchmöte som jag inte vill missa. Plus håller i en klassfest på kvällen imorgon med 24 åttaåringar då jag är klassförälder denna termin. Svårt att prioritera... Nästa vecka jobbar jag hemma till större delen så är jag fortfarande sjuk då blir det betydligt lugnare. 
 
Tycker Ernestam levererar i den bok jag läser för tillfället. Ett grepp hon använder en del och som funkar bra i genren (relationsdrama) är att hon börjar en händelse i ett kapitel, exempelvis att det händer något just i slutet av kapitlet så man känner att hade hon inte brutit där så hade nästa sak som hänt eller nästa replikskifte varit ett storgräl. Sen fortsätter hon in på själva grälet i nästa kapitel, men i en annan miljö/situation. Exempelvis syrliga kommentar när väninnorna gör något helt annat dagen efter. Blir ganska effektfullt faktiskt och kan nog skapa lite mer nerv/tempo i scener som annars tenderar att bli väl långa/sega/förutsägbara. 
 
Nu måste jag sätta fart här! 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-10-25 | 08:21:19
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Bläää för alla baciller som frodas just nu, har också varit asförkyld (gjorde så klart bort all feber under en helg) och missbrukar Läkerol (den där salty caramel var farligt god).
    Bra tips med en händelse i två kapitel, ska prova någon gång och se vad som händer. Vore spännande om man som läsare fick fylla i lite själv vad som händer där mellan de två kapitlen.

    Svar: Ja men tyckte det blev riktigt intressant just som du säger att man fick fylla ut mycket själv som läsare!
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2017-10-25 | 09:21:33
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Det låter rätt pressat just nu. Hoppas det lättar snart!

    Och vilket spännande grepp! Tack för att du delade med dig av detta.

    Svar: Tack, jag har turen att själv kunna välja i stor utsträckning när det gäller jobbet så det är helt självförvållat vilket gör att det inte är såååå synd om mig. Det positiva är väl att jag (just nu) gillar mitt jobb så pass mycket att jag trots allt väljer att gå dit!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: