Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Trevande steg

Kategori: Allmänt, Förlagsinskick, Redigera, att skriva

Igår fick jag iväg mitt förra manus till några ytterligare superintressanta förlag. Skönt! Dessa förlag ville ha in manuset via mail utan ytterligare instruktioner så skippade faktiskt följebrevet som jag tycker känns väl styltigt och pretantiöst om det inte ens efterfrågats. Skrev istället bara en mening om mig själv, en om manuset/genren, tre meningar om de viktigaste karaktärerna och så kontaktuppgifter. Kändes riktigt bra och helt rätt att hålla det så kort. 
 
Öppnade även dokumentet till relationsromanen och tog några trevande steg vidare där. Kändes helt ok. Var rätt sliten efter ett intensivt heldagsmöte så har inga klara minnesbilder av vad jag gjorde men tog mig framåt några sidor i alla fall... 
 
Bara två dagar kvar på denna vecka. Dags att tagga till! 

KOMMENTARER:

  • Ninas corner säger:
    2017-10-19 | 19:33:58
    Bloggadress: http://ninascorner.blogg.se

    Heja heja. Håller tummarna att förlaget gillar ditt manus!

    Svar: Nejmen hej, det var länge sen vad roligt! Tack för tummhållning, det behövs!
    Helena Dahlberg

  • Sara säger:
    2017-10-19 | 20:20:59
    Bloggadress: http://www.saralinneamolin.wordpress.com

    Hoppas att manuset får napp någonstans! Och att du står ut under väntetiden... själv väntar jag ju också, och ibland vet jag inte vad som är värst: att få ett svar i inboxen (förmodligen refus) eller att inte höra något (kanske läser de åtminstone?).

    Jag fick ju också refusering(ar) rätt snabbt, det var rätt jobbigt tyckte jag. Var det SÅ uselt, liksom - att de knappt behövde läsa något för att avfärda det med en standardrefusering? Men ett annat manus har åtminstone uttryckt intresse - så man vet verkligen aldrig. (Jo, det man med säkerhet kan veta är att en standardrefusering inte alls alltid betyder att manuset är dåligt). Oj då, vad långrandig jag blev... hur som helst, hoppas på positiv respons så småningom!

    Svar: Tack detsamma! Kloka ord men så frustrerande oavsett uselt manus eller ej... Följer ditt manus väg med stort intresse!
    Helena Dahlberg

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-10-20 | 05:59:14

    Åh vad spännande! Hoppas hoppas!
    Ja du, det där följebrevet är minsann inte enkelt. Lät bra med några meningar om manuset och om dig själv.
    Trevlig helg! 😊

    Svar: Tack, var riktigt skönt att skippa följebrevet och kändes helt rätt! Hoppas du får en toppenhelg!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: