Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Redigering enligt Ninni Schulman

Kategori: Allmänt, Redigera

Igår var temat för podden "skriv en bestseller..." redigering och prestationsångest så prioriterade att lyssna av det på morgonen eftersom det passar så bra in på mina problem just nu. Särskilt det där om redigering då.
 
Tror svårigheten är att jag ska gå från "finredigering" som jag ju gjort för att finputsa det förra manuset till förlagsutskick till "grovredigering" där det är hela strukturen och storyn för att inte tala om genren som behöver sättas i första hand. Det fick jag väldigt klart för mig när jag lyssnade på podden. Det har känts svårt att ta mig an det tidigare manuset för jag har tänkt - hur ska jag få den här biten slutförd. Vilket ju, såklart, har känts omöjligt. Det är långt kvar dit och det finns inga genvägar. 
 
Så nu ska jag försöka följa Ninni Schulmans redigeringstips som hon gav, i korthet:
1. Ta bort
2. Strukturera upp/flytta om
3. Skriv till det som saknas
4. Rätta till
5. Kolla att allt som behövs för själva historien finns med
6. Finputsa/snygga till/förstärk karaktärerna osv. 
 
Överväger även att skippa inlämningarna till textresponsen tills jag har något mer konkret klart för mig, tror det kan vara för tidigt för andras synpunkter när jag inte vet riktigt själv vart jag är på väg. Men samtidigt är det ju så kul med responsen. Kanske tar något litet bara ändå, får se när det närmar sig...
 
Gårdags kvällen ägnades åt att kurera mitt halsont och mobilmeck. Tydligen har jobbets IT-support undantag när det gäller mobilfrågor så kunde inte få hjälp med att fixa detta som jag hade hoppats. Är väl för svårt för dem ;) 
 
Kommentera inlägget här: