Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Krasslig, stressad & nya idéer

Kategori: Allmänt, Redigera, Slutet, att skriva, dagbok

Den här förkylningen vill bara inte ge med sig. Har legat lågt hela helgen men ändå dröjer den sig kvar. Segar mig till jobbet, vad ska man göra :/ 
 
Har kommit fram till att en orsak till min ofrivilliga skrivpaus är jobbstressen som biter sig fast på ett sätt som det var länge sedan jag kände av. Flera stora projekt ställs på sin spets nu mot slutet av året och det gäller att leverera som planerat. Många av projekten fortsätter dessutom en längre tid framöver så hoppas att stressen lägger sig efter denna peak, eller vad jag hoppas är en peak...
 
Är ändå skrivsugen idag trots allt och dålig natts sömn pga. ihärdig hosta. Har efter en helg med Ernestams "Den sårade pianisten" av någon anledning glidit allt mer in på tanken om att helt byta ut slutet så att det blir lyckligt. Detta är alltså inte en spoiler, har inte läst ut Ernestam men har en känsla av att den inte slutar lyckligt... Men hann i alla fall tänka en hel del under helgen när jag låg och snorade och gillar detta med ett lyckligt slut mer ju mer jag tänker på det. Kan tillägga att min pappa älskar lyckliga slut och alltid vill säkerställa att slutet är lyckligt innan han tittar på eller läser något. Så vore som en liten hyllning av honom också, och att han kan våga läsa boken;) 
 
Sedan fick jag även en ny romanidé jag skulle vilja börja med under våren så i så fall gäller det att jobba på med denna snabbt nu. Den nya är lite av en egen genre tror jag, vilket ju ofta inte är något positivt men här tror jag nog det skulle kunna funka riktigt bra! I alla fall i teorin. 

KOMMENTARER:

  • EVELINA säger:
    2017-10-23 | 06:46:40
    Bloggadress: http://evelinawilson.blogg.se

    Vad jobbigt med förkylning, krya på dig! Och det är jobbigt när man inte hinner skriva så mycket som man skulle vilja, så jag hoppas att stressen på ditt jobb släpper snart.
    Om ett lyckligt slut känns bättre så kör på det, det viktigaste är att det blir ett slut som du känner att känns bra och rätt!

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-10-23 | 21:51:34

    Vad trist att du inte känner dig hundra, hoppas du kryar på dig. Och att pressen på jobbet lättar vad det lider. Det är mycket som ska jongleras vad det verkar.
    Jag hade ett lyckligt slut på manuset jag skrivit om, och nu är det drastiskt förändrat. Att ändra slutet blir oundvikligen att ändra resten också, mycket jobb men jag är iaf glad att jag gjorde det :)

    Svar: Aha, tack för input. Vet du vad som fick dig att byta bort slutet eller var det mer en känsla/ingivelse? Jag kommer ändå jobba om detta manus så radikalt så att byta till ett lyckligt slut känns inte oöverstigligt. Gissar att det blir fyra - fem ytterligare kapitel på slutet "bara" där stormen lägger sig och mynnar ut i något hoppfullt. Men vi får väl se vad det lider... Angående pressen så är den mest min egen, vet inte varför det blir så ibland. Låg exempelvis nu i helgen och ojade mig över en felaktig formulering i ett avtal jag skrev i veckan, bara för att idag komma tillbaks till jobbet för att se att jag mindes fel bara och hade skrivit rätt hela tiden. Men, men ibland tvivlar man på sin förmåga oavsett vad det gäller kanske... Kanske har det till och med att göra med förlagsinskicken tidigare, att den stissigheten väller över in på andra områden också? Inte helt otroligt nu när jag tänker på det.
    Helena Dahlberg

  • Ninas corner säger:
    2017-10-23 | 22:55:36
    Bloggadress: http://ninascorner.blogg.se

    Spännande med ny genre. Det ser vi fram emot att få höra mer om. =)

    Krya på dig nu.

    Svar: Tack, ja vi får väl se om idén håller med tiden...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: