Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Förlagsutskick

Kategori: Allmänt, Förlagsinskick, Redigera, att skriva

Oj vilken helg, den hade allt och lite till och har pendlat rejält mellan toppar och dalar. Ska inte ens försöka mig på att berätta allt men bottennoteringarna och toppnoteringarna kan vara värda att nämna.
 
På plussidan; Alla är friska inkl. valpen som ju var magsjuk en dryg vecka, gick ner i vikt och vi började bli riktigt oroliga för. Men kanske framförallt av intresse här, manus och följebrev är färdigställda för förlagsutskick. Första vändan har gått iväg igår, sedan strör jag ut utskicket framöver för att suga lite extra på den karamellen. 
 
På minussidan; Jag var så ofattbart snurrig att jag i fredagskväll trasslade in mig så rejält att jag gjorde en banköverföring på min internetbank, gick in igen på kontot några minuter senare och då redan glömt bort överföringen varpå jag drar slutsatsen att jag blivit utsatt för ett kontokortsbedrägeri (det fanns en story bakom jag inte orkar gå in på men det var inte helt ur luften det antagandet men ändå...), ringer och spärrar kortet samt polisanmäler. Min man börjar efterforska transaktionen varpå det uppdagas att det är en överföring till ett annat av mina privata konton. Och det är då bara för mig att kontakta polisen igen och ta tillbaka polisanmälan. Kortet är dock spärrat för alltid så nu får jag leva utan pengar tills det nya kommer. Vilket blir extra problematiskt då mitt andra bottennapp är att hunden gnagde sönder mobilskärmen på min telefon (som redan var rätt sargad men ändå funktionabel). Nu ser den ut så här. Hoppad det går att få det lagat nånstans. 
 
 
Kan inte summera något av skrivandet under september eftersom de uppgifterna ligger i den trasiga mobilen... Hann dock kolla en grej i fredags när manuset blev färdigredigerat, och det är att manuset växte i omfång med hela 50 000 tecken under den sista redigeringsrundan. Hoppas att det är miljöbeskrivningar alltihop nu då med tanke på responsen från kursen i somras :/ 
 
Nu jobbar jag hemma några dagar så tar skrivpaus, är därmed extra tacksam att jag hann klart med manuset förra veckan. 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-10-02 | 09:22:53
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Bra jobbat där med inskick!! Ska bli väldigt spännande att se hur det går för ditt manus :)
    Jobbigt med banken och polisen, kanske blir det så när hjärnan bor i en annan värld än den verkliga :-D

    Svar: Ja men tack! Allt gick så snabbt på slutet av redigeringen (hoppas det inte gick för snabbt nu bara...) så känns superskumt att jag inte ska jobba med manuset denna vecka! Panikredigerade det första respektive det sista stycket säkert tjugofem gånger vardera innan jag till slut fick iväg det :/ Ja, hjärnan var helt klart i en annan värld denna helg. Är nog ingen slump kanske att det sammanföll med skicka-in-till-förlag-helgen...
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2017-10-02 | 10:01:56
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Oj. Det var mer action än jag lyckats trycka in i hela september månad. Grattis till inskick och shit vad jobbigt med telefonen.

    Svar: Tack, kan inte fatta att jag är "klar" (för den här gången...). Overkligt! Som tur i oturen har jag en jobbtelefon jag kan använda så länge. Men alla mina privata kontakter har ju bara det andra numret och där håller jag i massa grejer typ klassfestinsamlingar, gympagrejer, planering inför en provspelning till ett barnprogram ena dottern ska på nästa vecka osv så känns ändå stressigt men som sagt, kunde varit värre!
    Helena Dahlberg

  • Sara säger:
    2017-10-02 | 20:24:55
    Bloggadress: http://www.saralinneamolin.wordpress.com

    Men så spännande, grattis! Passa på att njuta av känslan en stund innan du kastar dig över nästa projekt. Ät eller drick något gott och klappa dig på axeln. :) Hoppas att ditt manus blir väl mottaget där ute!

    Svar: Tack snälla, jag njuter i fulla drag!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: