Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Ett riktigt roligt skrivpass

Kategori: Allmänt, Redigera, Roman, att skriva, dagbok

För första gången på mycket länge hade jag igår ett riktigt roligt och inspirerat skrivpass :) 
 
Blev förvirrad och kom inte ihåg vad jag gjort senast så bestämde mig för att börja om fråb början med redigeringen. Igen. Men det känns helt rätt, kommer ändå behöva in där och rota runt så mång gånger och kan inte gå vidare med något sorts strukturtänk om jag inte har koll på vad som händer inledningsvis. 
 
Vill bara slå ett slag (till) för att från början skriva strukturerat och med ett synopsis som jag gjorde med manuset som är ute på förlagsrunda nu. För jösses vad krångligt det är att sitta och försöka styra upp och hänga med i vad som händer och varför i efterhand. Vissa saker minns jag inte ens vad tanken var med (det fanns säkert en tanke där för några år sedan men nu är det omöjligt att minnas). Ett stort pussel som jag nu börjat lägga. Går igenom strukturfrågor i manuset och jobbar parallellt nu med att styra upp en översikt/synopsis i alla fall på det viktigaste. 
 
Men det känns kul igen och jag längtar till nästa skrivpass nu på morgonen! Host, host, en tung natt till trots... 

KOMMENTARER:

  • Ninas corner säger:
    2017-10-24 | 22:49:02
    Bloggadress: http://ninascorner.blogg.se

    Vad härligt med ett inspirerande skrivpass! Det är så peppande när det händer.

    Håller med om att det är så viktigt att skapa struktur med synops eller liknande för att komma ihåg allt man tänkt, eller få fatt i lösa trådar som hänger och slänger någonstans i texten. Lycka till och krya på dig.

    Svar: Tack det behövs (främst det om att krya på mig i nuläget, rackarns sega baciller...)
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: