Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Depp igår

Kategori: Allmänt, Förlagsinskick, att skriva, dagbok

Flög upp och ner igår i humöret. Hoppfullt att tänka framåt på alla roliga skrivprojekt som hägrar men samtidigt också deppigt att det antagligen kommer dröja åratal innan man kan få till ett kontrakt om ens någonsin. Och tills dess (och en bra bit därefter också) får man skriva på ångorna av den energi som eventuellt finns över efter allt annat man "måste" göra för att hålla familjen och ekonomin på fötter. Så för mig är det viktigt att den här hobbyn ger mer energi än vad den tar om jag ska orka fortsätta. Blir så sjukt provocerad av folk som säger att "vem som helst kan bli författare", vad sjutton menas med det egentligen och vad vill man uppnå med ett sånt uttalande? 
 
Första refuseringen damp helt olägligt ner i mailkorgen igår också vilket gjorde sitt till. Är väl vad man räknat med vid det här laget men det sticker ändå till lite. De hade lagt in ett "för närvarande" innan själva dissningen som gick ut på att manuset inte övertygat dem. Försökte analysera om det där "för närvarande" kunde hinta om att de ändå hade sett någon liten potential trots allt men det är nog att ta i/övertolka saker och ting landade jag i till slut. Men jag vågade läsa igenom refuseringen, flera gånger dessutom. Så utvecklingen går framåt!
 
Sedan var det lite andra uppförsbackar som tornade upp sig både privat och på jobbet så sammantaget blev det rätt så dystert, sneglade på filten i soffan, övervägde att dra den över mig och inte komma ut igen. Hade varit skönt men det funkar ju tyvärr inte så... Insåg att jag måste börja peppra iväg manuset till fler förlag på en gång. Tjänar absolut inget på att vänta. Så ska försöka få till det under veckan. Men det där med att välja förlag är ju en resa och en halv vetenskap i sig... Jag har väl i själva verket ingen aning vad som blir bäst eller passar mitt manus när det kommer till kritan, oavsett hur mycket jag googlar och söker mig fram på nätet! 
 
Glad att ha överlevt gårdagens middag på självplockad svamp i alla fall. Är sjukt dålig för att inte säga usel på svamp så fick förlita mig helt på kompisen som granskade och informerade om de var ätliga eller inte när vi plockade i söndags. Hade magsmärtor hela kvällen sedan men det var högst troligt endast psykiskt/hypokondriskt betingat.
 
 
 
Men man får väl hanka sig fram några dagar till här. Dags att börja räkna ner till jul kanske? 68 dagar kvar till den 23:e som visst är en lördag i år fick jag det till...Nackdelen är dock att det inte är särskilt många skrivdagar kvar på det här året. Suck, alltid finns där en baksida om man är på det humöret vilket jag är idag... 

KOMMENTARER:

  • Linda säger:
    2017-10-17 | 08:17:11
    Bloggadress: http://godatankar.com

    Hmm, jag är HELT ny på att skriva, jag kom på det för en vecka sedan och har bara börjat O.o
    Men det dyker upp saker hela tiden jag undrar över, tex det här med att skicka in till förlag, hur gör man det? Skickar man in hela alltet eller skickar man typ första kapitlet? Vem skickar man till? Haha, många frågor, du får väl svara på det du orkar :)

    Svar: Men vad roligt, grattis till din nya "verksamhet" som ju är superrolig för det mesta. Trots de skarpa svängningarna mellan hopp och förtvivlan. Förlagen skriver på hemsidan hur de vill ha det, annars kan man maila och fråga på de lite mindre som kanske inte alltid har informationen utlagd. Alla förlag jag träffat på vill ha hela manuset, väl redigerat och genomarbetat. Plus ett följebrev på ca 1 A4 oxå det väl genomarbetat som beskriver kort manuset (inkl. genre) och dig själv (i ett skrivarperspektiv). Vissa vill även ha ett synopsis/översikt över manuset. Kör hårt!
    Helena Dahlberg

  • Annelie säger:
    2017-10-17 | 08:48:06
    Bloggadress: http://enbokstavitaget.wordpress.com

    Nämen fy vad deppigt det här kändes... Men känner verkligen igen mig, exakt sådär går mina tankegångar kanske en gång i veckan - både vad gäller skrivande och livet i övrigt. Som tur är brukar det gå över bara man får sova på saken, hoppas det gäller dig också!

    Svar: Ja att man bara inte kan vara nöjd med det man har och gå stillsamt genom livet i harmoni. Men nu har man ju de känslorstormar man har, vilket har sina positiva och negativa sidor... Börjar arta sig till det bättre nu! Tack!
    Helena Dahlberg

  • Annika säger:
    2017-10-17 | 08:50:18
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Skickar en kram här, låter som om du behöver en!
    Lite tröst i refuseringsdeppen; när jag fått en refusering snabbt för manus har det också varit de manus som fått personliga positiva refuseringar från andra förlag i ett senare läge. Jag tolkar det som att manusen stuckit ut tillräckligt för att inte tilltala ett förlag alls, samtidigt som något annan verkligen gillat. Många andra har samma erfarenhet, så jag tror verkligen att ditt manus har många fina chanser kvar!
    För att bli författare krävs beslutsamhet och att man faktiskt skriver, och avslutar. Du gör redan allt det där, till skillnad från många andra som bara pratar! Lova att komma ut från filten om du drar den över dig :)

    Svar: Tack snälla du, att det kunde finnas en positiv vinkling på det. Fantastiskt ju! Suger åt mig och försöker gaska upp mig. Har googlat runt på förlag nu lite under morgonen för att kunna kontra med andra vågen. Anfall är bästa försvar kanske passar in?
    Helena Dahlberg

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-10-17 | 09:55:02
    Bloggadress: http://mittskrivliv.wordpress.com

    Upp och ner, jag känner igen det där. I grunden tror jag de flesta av oss skriver för att vi måste, för att det är en känsla helt olik alla andra känslor. Sedan är det lättare att känna peppen vissa perioder, medan en olägligt levererad refus kan lägga sordin på stämningen en vecka.
    Men du, du har skickat in manus, hur många av "alla kan bli författare" tror du kommer så långt? Och manus går att bearbeta, och bearbeta igen. Du är på inga sätt uträknad. Tvärt om! Du är ju på gång!
    Trist att en massa mörka moln hopade sig samtidigt, hoppas det ljusnar snart och solen skiner igenom. Du är på väg någonstans och alla mål som är värda att uppnå föregås av en tuff resa, du har kommit en bra bit på din resa.
    Det låter kanske nördigt detta, men skaffa dig en målbild och när det känns tungt, ta dig en stund att visualisera den målbilden. Det hjälper iaf mig att jobba så. Heja dig!

    Svar: Tack snälla du, jag gillar faktiskt också att tänka i form av målbilder (vilket kanske har framgått av namnet på den här bloggen)! Man måste veta vart man är på väg och våga drömma tänker jag...
    Helena Dahlberg

  • Annika säger:
    2017-10-17 | 10:16:32
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Bara på´t!!

    Svar: Sir, yes sir!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: