Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Redigeringsrekord

Kategori: Allmänt, Redigera, att skriva

När det här är klart känns det som att jag kommer kunna inkassera världsrekordtiteln i blogginlägg om redigering. För jag redigerar fortfarande och kommer väl fortsätta göra det närmsta halvåret eller så. Det flöt på riktigt bra i fredags och texten var lite mindre belamrad med sådana där små struntord. Håller tummarna för fortsatt flyt idag. Fattar inte riktigt hur jag ska få ihop det här manuset i slutändan men det är bara att mata på. Det finns en kärna som jag verkligen gillar. Behöver bara skala av en del lull runt omkring. Och styra upp det väsentliga. Sedan byta till ett lyckligt slut. Ungefär på den övergripande  nivån befinner sig planeringen för tillfället... 
 
Helgen har inneburit skrivpaus som vanligt. Sånär som på några sidor respons på en kompis text som jag jobbade lite med under lördagkvällen. 
 
Annars blev det lite blandat med gympa, en tur i skogen, städning, shoppa varma kläder efter att ha frusit i skogen (till mig alltså, resten av min familj är så supervarma, de svettas alltid. Skumt att det kan vara så olika, själv fryser jag nästan jämt...)  Och sist men inte minst fick vår valp hänga lite hos min brorsa som ska vara hundvakt nästa helg när vi åker till Finland. Gick bra även om brorsan inte är så hundvan så det var skönt. Vår valp är ju så snäll ;) Och har charmigt konstiga öron som viker sig ut och in ibland... 
 
 
Vi hann leta efter regnbågens slut också...
 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2017-11-13 | 09:31:07
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Vad intressant att du ska byta till ett lyckligt slut. Det betyder alltså att slutet inte är lyckligt i skrivande stund? Vad fick dig att vilja ändra detta?

    Svar: Japp, det slutar i total misär för huvudpersonen för närvarande. Idén kom när jag letade förlag till förra manuset och hamnade på ett feel good-förlag som skrev att manusen de tar emot gärna får ha en allvarligare/svartare touch så långe det slutar lyckligt.. Har alltid tänkt att jag skriver lättsam underhållning som man ska må lite bra av men som också hanterar en del svåra frågor och etiska dilemman. Och det blir ju svårt att förmedla en feel good - känsla om slutet är för jobbigt. Hade tidigare tänkt att allt ska ordna upp sig i en uppföljare men har nu ändrat till att vändningen ska komma/hoppet tändas igen redan i detta manus.
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: