Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Ogräs

Kategori: Allmänt, Redigera, att skriva

Igår kändes det som att jag nästan bara rensade ogräs. Alltså små onödiga ord som fullkomligt belamrat textavsnittet jag är inne i. Dryga hundra sidor in i manuset orkade jag väl antagligen inte redigera så noga senast. Uppenbarligen. Eller så visste jag inte hur det behöver vara, hur jag vill ha det. Nu skövlar jag ner alla "ganska" "riktigt" "verkligen" "kanske" "nog" "väl" osv. Skönt att bli av med skiten! 
 
Igår kväll var jag på releasefest som en av mina äldre vänner hade för sin barnapp som seglat upp på Apples lista över app's we love i USA. Riktigt inspirerande med folk som satsat och lyckats. Och så glad för min vän också såklart. 
 
 
 
 
 
Idag håller jag kurs i entreprenadjuridik, roligt och lite lättsam omväxling till allt allvar i jobbet annars. Sedan ska det visst vara minimellopremiär. Blir lagom fredagsmys att titta på. 
 

KOMMENTARER:

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-11-12 | 08:25:52

    Hålla kurs i entreprenadjuridik är lite lättsamt?! För en i ämnet okunnig väcker det ett högt skratt 😄 Låter ju jätteavancerat!
    Grattis till dina vänner! De får komma på ditt releaseparty när det blir dags för det 👍🏻😊

    Svar: Eller hur!? Det partyt ser vi fram emot! Denna vän var dessutom den första testläsare jag hade en gång i tiden. Hon lyckades med konststycket att få mig att vara taggad att fortsätta skriva men inse att jag måste ändra manuset i grunden. Snyggt gjort av henne! Jo det är avancerat för den som inte håller på med det men jag har jobbat med det varje dag i drygt tio år så man kan lugnt säga att jag kan det som ett rinnande vatten vid det här laget...
    Helena Dahlberg

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-11-12 | 09:46:09
    Bloggadress: http://mittskrivliv.wordpress.com

    Kommer att bli ett magiskt party! ;)
    Kreativa personer har en tendens att kunna pusha en på rätt sätt, nästan oavsett vilket område de är kreativa inom. För de förstår processen. Bra människor att ha runt sig!
    Allt som görs ofta blir enkelt, så sant. Många av oss skulle nog inte anse att en blindtarmsoperation är rutin, men för de som gjort den i tio år är det en piece of cake. Undra om det blir lika enkelt att skriva en bok efter tio böcker? Känns inte så va, haha.

    Svar: Det är sant, man ska ha kreativa människor runt sig! Bra vinkling med skrivandet, har svårt att tro att det någonsin kommer att kännas så enkelt oavsett hur länge man hållit på...
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2017-11-12 | 11:15:25
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Haha! Håller med Marie! Själv brukar jag nog snarare kolla på någon komediserie på Netflix som lättsam omväxling ...

    Fantastiskt att din vän lyckades där konkurrensen är minst lika tuff som i författarbranschen.

    Svar: Ja, skicklighet blandat med lite tur och tajming är nog vad som krävs...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: