Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Sträckläsa

Kategori: Allmänt

Helt otroligt att denna fantastiska långhelg är över. Överväldigad av semesterlängtan. Och av denna sträckläsning av manus.
 
Har tagit mig igenom 19 kapitel. Hoppas bli klar med genomläsningen innan skrivkursen börjar den 12:e. Det är åtta arbetsdagar dit. Så lite drygt fyra kapitel per arbetsdag skulle jag behöva plöja. Får se hur det går med den saken.
 
Det här med att läsa igenom manus känns annars otroligt plågsamt och segt. Jag vill ju skriva och jobba. Inte "bara" sitta och läsa och analysera. Försöker att inte snöa in mig på detaljer utan läsa översiktigt med fokus på de stora dragen men det är supersupersvårt. Mycket svårare än jag trodde. Och att ha distans till texten. Helt omöjligt skulle jag vilja påstå. 
 
Responsen jag fick i helgen var en riktig ögonöppnare, hur viktigt att få någon annans ögon på texten! Det hade jag faktiskt inte greppat tidigare. Trodde jag hade betydligt mer distans till texten än jag faktiskt har. 
 
Idag tar jag med mig två manusbuntar a fyra kapitel. Bara att pressa sig igenom. Sedan ska jag äntligen få börja redigera, så nära nu ändå! 
 
Igår blev det premiärbad. Kan inte minnas att jag badat redan i maj någon gång tidigare och det var inte ens smärtsamt! 
 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-05-29 | 08:56:48
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Låter som om du haft en toppenhelg! Tar till mig det här med att skriva ut och läsa översiktligt i ett tidigt stadium; tänker att det måste vara ett bra sätt att få överblick innan redigeringen. Blir nog det första jag gör efter skrivpaus, utskrivet för att inte gå in och peta i detaljer. Tufft att bada redan! Här rev isen förra veckan, så jag väntar nog ett slag :-D

  • Elin Säfström säger:
    2017-05-29 | 09:16:47
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Urk, plågsamt var ordet. Riktigt, riktigt segt att läsa sitt eget manus.

    Och så rätt att man måste låta andra läsa och tycka till! Jag märker att det har ändrat mitt sätt att skriva manus från början. D.v.s. jag upplever det inte lika grundcementerat när jag skriver, utan vet att det kommer att få flyta omkring en del. Förut skrev jag med rigorös noggrannhet, på så sätt att jag spann mitt nät med stor precision, och känslan var att "det går fan inte att ändra på någonting här, för då faller allt". Lika bra att inte skriva så från början. För nätet kommer att falla på plats ändå - förhoppningsvis på allra bästa sätt.

    Svar: Bra liknelse! Så svårt det där att hålla sig från att överarbeta själva texten i början av processen och fokusera mer på det stora perspektivet...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: