Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Facklitteratur

Kategori: Allmänt

 Jippie yay!
 
Eventuellt så har jag hittat en kompis som vill skriva ett facklitteraturprojekt inom mitt arbetsområde tillsammans med mig. Nu gäller det bara att hålla tummarna för att vi jobbar bra tillsammans och att båda kan ta sig den tid som behövs för ett sånt projekt. 
 
Jag har turen att arbeta med ett fackområden inom juridiken som det nästan inte finns något skrivet om men samtidigt ett stort behov och en kunskapstörst. Dessutom vet jag att de få böcker som skrivits har sålt mycket bra. Förlagen jagar med ljus och lykta efter litteratur inom denna genre. Så en riktig drömsits för någon som älskar att skriva med andra ord.
 
Jag har haft flera olika uppslag på vinklar och idéer genom åren men har inte hittat någon att jobba med. Projektet känns för stort att driva själv så har inte velat starta upp det på egen hand. Men nu väcks ett litet hopp igen. En gammal kollega som är grymt duktig och som taggade igång direkt på idén. Det vore så bra om vi kunde få ut den här boken som verkligen behövs i branschen och som det dessutom vore riktigt kul att skriva!
 
Men om jag ska prata om mitt prioriterade och seriösaste skrivprojekt så fick jag aldrig ihop mina 10 000 tecken förra veckan pga. att jag träffade kompisar på tåget, det var verkstadsbesök och allt vad det var. Men tack vare mitt fantastiska skrivpass på tisdagen så lyckades jag skrapa ihop 9 000 tecken i alla fall och är nu över 60 000 teckensstrecket. 
 
Bara fyra veckor kvar nu tills råmanuset ska vara färdigt vilket sätter en liten klump i magen på mig när jag tänker på det. Men det borde gå, det borde det verkligen! 
 
Jämfört med detta känns facklitteratur så simpelt. Särskilt om man som jag (förhoppningsvis då) skriver om något man jobbat med varje dag i många år. Allt finns ju redan där, bara att strukturera upp och formulera. Innehållsförteckningen gjorde vi på lunchen i fredags så strukturen är ju nästan klar redan. På ett skissplan i alla fall sedan ska jag inte sticka under stol med att det återstår enorma mängder arbete, men ändå. Känns i nuläget enkelt, gäller bara att hitta tiden och energin att skriva ner allt... Gissar att den blir ca 400 sidor om vi håller oss till den här planen. 
Kommentera inlägget här: