Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Äsch!

Kategori: Allmänt

Lyckades inte bli klar igår. Hoppas bli klar idag så får jag en dryg veckas paus innan redigeringen i alla fall... 
 
Men jag har så osedvanligt dåligt minne när det kommer till sådana här saker så det borde vara lugnt ändå. Dessutom är ju min skrivprocess rätt så utdragen. Började den 12 juli förra året så kommer jag ihåg något av det jag skrev då är det lite av ett under. Har bara gått tillbaks och läst när jag varit tvungen att kolla något vilket tack vare mitt fylliga synopsis varit sällan. Annars har det varit att skriva nytt för hela slanten.
 
Känner mig rätt handfallen inför redigeringen. Vad ska jag göra? Hur ska jag göra? I vilken ordning? Men har ju förhoppningvis en vecka på mig att lägga upp en plan. Får ha tillförsikt att det löser sig...

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-05-16 | 08:16:43
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Men alltså så bra jobbat att du har fått ur dig ett helt råmanus under mindre än ett års tid, på väg till och från jobbet! Det visar ju bara så tydligt att allt går bara man bestämmer sig.
    Tycker att redigering är det roligaste och svåraste som finns. Brukar normalt sett hatta omkring i texten efter en första genomläsning, men det innebär också att det är svårt att bli färdig. Den här gången kör jag strukturerat, ett kapitel i taget, och det har fungerat bra (resultatet blev helt okej!) men jag känner att jag blev lite mer trött och less än vanligt. Kanske för att det var lite som att skriva boken på nytt.

    Svar: Tack för input! Gillar upplägget, ska nog testa det!
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2017-05-17 | 10:52:38
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Det allra viktigaste är väl att läsa igenom. Gärna en gång i lugn och ro - som om du läste en vanlig bok bara, och sedan ytterligare en gång med rödpennan i högsta hugg (eller hur du nu gör - jag skriver alltid på datorn) där du noterar för dig själv vad du funderar över/stör dig på/undrar över, o.s.v. Så brukar jag börja i alla fall.

    Svar: Aha, men oj vad svårt att bara läsa utan att markera... Tål att tänkas på!
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2017-05-17 | 11:11:24
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Jo, det ska inte förnekas. Men jag har upptäckt att jag tappar fokus och sammanhang vad gäller det övergripande om jag stannar upp hela tiden vid första genomläsningen. Fast det är ju himla viktigt också att inte följa någon annans råd bara så där ...

Kommentera inlägget här: