Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Aldrig färdig

Kategori: Allmänt, Mitten, Redigera, Roman, att skriva, vi som skriver

Ok, det är uppenbart att jag drabbats av aldrig färdig-syndromet. Idag har jag, till skillnad från mina vanliga jobba hemma onsdagar, heldagsmöte så hoppas få tillfälle att skriva ena resvägen. Behöver jobba lite också...

Imorgon sätter jag punkt för råmanus oavsett om jag känner mig färdig eller ej. Annars blir det här sista mittenkapitlet jag håller på med en egen roman i sig.

Ska sedan göra som Annika tipsade om när det gäller redigeringen har jag nu bestämt mig för. Vilket innebär följande plan den närmsta tiden.

- en veckas skrivpaus
- genomläsning av hela råmanuset under skrivhelgen (det ska finnas en takbar på hotellet vad det ryktas som säkert kommer passa ypperligt för ändamålet)
- vid behov planera lite inför redigeringen
- börja redigera kapitel ett. Tänkte utgå från min responsmall jag tog upp för några inlägg sedan. Borde ju ge mig själv samma respons som jag funnit så pass bra att jag tänkt ge andra!

Har en potentiell testläsare men frågan är om det är idé att någon läser innan man ens redigerat. Tror nog inte det, vill inte "förbruka" sådana resurser i onödan och tror kanske det är bättre om en testläsare kommer in med "färska ögon" efter första rundan istället?

Förresten glömde jag en viktig punkt i listan ovan, nämligen att fira framgången att ha skrivit ett färdigt råmanus!!! Tror nog skrivresan får räknas som firning dock och är ju ofantligt och nästan överdrivet lyxig! 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2017-05-17 | 10:55:51
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Jag tycker att det verkar vettigt att inte slita på testläsare i första taget - det är tungt för folk att läsa igenom samma, om än redigerade, manus en gång till i rask följd. Jag brukar själv inte använda mig av testläsare förrän jag själv tycker att det börjar bli dags att skicka in till förlag - det är eventuellt i senaste laget, men så har jag gjort ...

    Och javisst! Ett helt råmanus under västen! Bra jobbat!

  • Annika säger:
    2017-05-17 | 11:15:51
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Heja dig! Måste bara tillskriva skrivalasaleva en del av kredden för strukturerade redigeringssättet, jag kör delvis hennes metod just nu :)

  • Bara%20hittep%E5 säger:
    2017-05-18 | 21:56:38
    Bloggadress: http://barahittepa.blogspot.com

    Låter som en utmärkt plan. :) Och grattis till punktsättandet!

    Angående testläsare så tänker jag nog som du att det är bättre att spara dem till ett lite senare skede. Det är ju onödigt om de påpekar en massa grejer du egentligen hade kunnat fixa på egen hand, menar jag. Upprepningar, ofullständiga/otydliga meningar, karaktärer som byter egenskaper osv. Jag tror att det är lätt hänt att den sortens småproblem “skymmer sikten” eller hur jag ska uttrycka det.

    Svar: Tack, skönt att höra att du är inne på samma linje där!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: