Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Viktiga noteringar om den 23 mars

Kategori: Allmänt, Inspiration, Roman, Slutet, att skriva, dagbok, vi som skriver

Nej, nu vill jag sannerligen bli färdig med mitt råmanus! Drömmarna om redigeringen fortsätter med andra ord...
 
Så frustrerande att riktigt känna doften av slutet men ändå ha så pass lång tid kvar tills det blivit skrivet. Nu skiter jag i alla funderingar kring gestaltning, dramaturgi, språk, allt och bara kör! 
 
Men, den 23 mars är ett mycket speciellt datum för mig i år för det är datumet då historien i mitt manus tar sin början och de första kapitlen utspelar sig. Det här är alltså den (förhoppningsvis) enda chansen jag har att dokumentera årstiden, ljusförhållanden, folks klädsel och andra härliga detaljer som ska in i manus för att sätta rätta stämningen. Imorgon smäller det med andra ord så då ska jag noga notera allt jag kan och hoppas komma iväg på en liten promenad på lunchen också för att riktigt kunna känna in stämningen. Den här dagen har jag sett fram emot så länge så jag faktiskt känner mig lite spänd nu när den äntligen är här. 
 
Sedan utspelar sig resten av manuset fram till den 27 april då slutscenen äger rum så jag har ju några veckor på mig att samla intryck som kan komma till nytta i redigeringen sen.
 
Idag är det heldagsmöte istället för att jobba hemma så jag hinner skriva lite extra. Yey!

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-03-22 | 08:14:53
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Så episkt! Hoppas att du får en fin dag och kan samla riktigt många intryck :)
    Mitt datum är 1 oktober, så får vänta lite till.

Kommentera inlägget här: