Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Min första Uggla

Kategori: Allmänt

Denna vecka lyssnar jag in mig på Magnus Uggla som vi ska gå och se på lördag i en monolog som heter Hallå popmusik, kickar å kläder. Det var inte igår jag lyssnade på honom milt uttryckt men denna uppsättning som dessutom är på Skandiascenen som är lite av en favorit har fått topprecensioner och så älskar jag nostalgi så kan nog bli riktigt bra! Får se om Uggla passar bättre att skriva till än mello... Igår skrev jag ett snustorrt åttasidigt avtal med hans musik i öronen i alla fall!
 
Nästan så man skäms lite för att lyssna på en artist med textrader som "får jag inte komma på natten sätter du vår kärlek på prov" och "om hon så tar sig på bar gärning neka - den var aldrig inne" men kan ändå inte låta bli då han ändå får till den där självironiserande humorn på nåt vis och är så grymt bra på texter. Har många favoriter som "Astrologen", "jag och min far", "värsta grymma tjejen" och "trubaduren" för att nämna några. "Fula gubbar" är ju också väldigt träffsäker. 
 
Minns första gången jag kom i kontakt med honom som barn. En kusin till mig satte på "jag mår illa" på en släktträff och jag som mest lyssnade på Carola och Pernilla Wahlgren och dessutom sjöng i kyrkokören blev helt överväldigad av denna märkliga musik som jag ifrågasatte om det kunde räknas som musik ens. Minns, eller tror mig i alla fall minnas, exakt var vi stod och allt och hur hon babblade på om denna man med så konstigt namn dessutom. 
 
På lördag är det första gången jag ser honom live, är lite nervös faktiskt. Var och såg Tommy Körberg när jag pluggade för en herrans massa år sen. Jag och en kompis hade sparat flera månader från vårt fattiga studiemedelskonto för att ha råd att gå på hans konsert och så var det sån katastrof! Vi var tvungna att gå efter halva då det var olidligt att sitta kvar. Visst han sjöng sina låtar men utan större inlevelse och tryck i rösten. Men mellansnacket. Jag mår fortfarande lite illa när jag tänker på det. Så vidrigt gubbigt att det var helt outhärdligt att lyssna på, man trodde inte det var sant. Hua, ryser... Men är rätt säker på att Uggla vet bättre än så! 
 
Nu ska jag ge mig ut i snöslasket! 
Kommentera inlägget här: