Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

För långa stycken

Kategori: Allmänt, Redigera, Slutet, att skriva, dagbok

Blev så frustrerad över att inte ha koll på kapitelnumreringen så jag gick igenom alla kapitelrubriker och numreringen igår kväll så att manuset stämmer med synopsis. Puh, var jobbigare än jag trodde och ögonen gick bokstavligt talat i kors på slutet men nu är det gjort.
 
När jag ändå var inne och scrollade såg jag att indragen var olika så passade på att rätta till dem också på en gång. Vilket var bra för då blev det tydligt vilka låååånga stycken texten har. Vilket iofs var positivt ur fixa-alla-indrag-synpunkt men ju verkligen inte är bra för läsupplevelsen. Så det blir en punkt jag ska ta med mig in i redigeringen sedan. Vilket alltså blir den första punkten på min redigeringslista eftersom jag inte tänkt så mycket på det än. Känns bra att ha den påbörjad i alla fall. Risken är väl att den blir superlång dock... 
 
Idag ska jag skriva igen vilket känns som en evighet sedan fastän jag var inne och skrev så sent som i måndags... 

KOMMENTARER:

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-03-16 | 06:27:51
    Bloggadress: http://mittskrivliv.wordpress.com

    Vad roligt ändå att pyssla runt lite i manuset, jag gillar den biten, att se till att det ser snyggt ut.
    Ha en bra skrivdag!

    Svar: Tack, ja det är verkligen mysigt att sitta och småfixa. Sådär när man inte har nån deadline eller andra stressmoment...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: