Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Det går knackigt

Kategori: Allmänt, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Nej, nu går det knackigt här. Missade målet förra veckan. Var långt ifrån att lyckas faktiskt.
 
Men även om det var motigt så satt jag i alla fall och knackade in några ord. Så det är jag ändå rätt nöjd med. Gick dåligt på jobbet också så verkar vara nån generell dip. 
 
I bakhuvudet maler tankar om manuset verkligen ska sluta så här. Är det tillräckligt bra? Är inte hela manuset ganska meningslöst? Just sådana där negativa tankar som är totalt oproduktiva och meningslösa. Som man inte vill ha men är så svåra att stoppa när de väl kommit igång. Har en stark känsla av att allt kommer ordna sig när det blir vår...
 
Problemen kan också ha visst samband med att jag håller på att lyssna in mig inför mellofinalen i helgen. Jag fick ju biljetter i julklapp till genrepet på lördag under dagen, för hela familjen. Vi sitter tillsammans med två av mina bröders familjer så ser mycket fram emot det men alla konserter blir ju så mycket bättre om man hunnit lyssna in sig. Så nu är det operation hjärntvätt medelst mello som gäller. Inte helt lätt att skriva deckare till schlagermelodier och kanske är det vad som spökar för mig nu men just detta är jag inte beredd att offra för skrivandet... 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-03-06 | 09:18:20
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Åh, så roligt skrivet, schlagern dödade deckaren :-D
    Jag tror det är årstiden, det här dipandet har jag också känt av, både på jobbet och hemma. Heja dig som hamrade ner några ord trots allt!

    Svar: Får verkligen hoppas vi kan skylla på mörkret och kylan. Brukar faktiskt tänka på dig när jag håller på att frysa näsan av mig vid -2. Sjukt imponerad av alla som överlever ännu längre norr över!
    Helena Dahlberg

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-03-06 | 10:07:46

    Känner igen tvivlet! Och det där med att tveka kring meningsfullheten i historien, vem ska vilja läsa detta? En naturlig del i processen som jag förstått det, men precis som du längtar jag efter vårens ljus. Allt blir lättare då. Lycka till med melloinlyssningen 😄

    Svar: Tack för pepp, gick så himla segt imorse igen. Suck, nu kan det förhoppningsvis bara bli bättre!?
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2017-03-06 | 11:07:08
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Alla (vettiga) människor hyser tvivel kring sina manus. Det är bra att inte få för sig att man skrivit världens bästa bok, utan känna att man nog kan jobba lite till på det. Och det viktigaste är inte att hela tiden uppfylla sina skrivmål, utan att envist komma tillbaka när man INTE gjort det.

    Vad fint jag predikar🙄 Som om jag satt inne på alla svar. Men något åt det hållet tror jag är det som gäller.

    Svar: Ja det är väl så att det kanske fyller något sorts syfte i processen men irriterande är det!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: