Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Byter till proffstaktiken!

Kategori: Allmänt, Slutet, att skriva, dagbok, vi som skriver

Japp, har fått så mycket positiv feed back på mina tankar kring att byta taktik så nu gör jag det. Idag. Så spännande, lite läskigt men också roligt! Bara den här känslan jag har av att tagga till på idén gör att jag redan tycker det var värt det! 
 
Jag slutar alltså skriva kronologiskt och hoppar istället direkt till de sista kapitlen. Beslutet kom igår morse när jag dryftade frågan med min man, som också är husets författarproffs eftersom han går Skrivarakademien för närvarande. Och enligt honom rekommenderar de starkt att inte skriva kronologiskt hela vägen om man vill få till ett bra slut. Utan istället skriva slutet i ett tidigare skede, bland annat för att hålla historien på banan och veta vart man är på väg. Så ja, jag tänker (med hjälp av Simona och andra fina fina bokbloggare som är ett sånt superstöd som jag inte klarat mig utan) som ett fullblodsproffs så det var ju skönt att få det bekräftat också ;) 
 
Idag ska jag alltså sätta tänderna i manusets stora finalnummer. Den viktigaste delen i detta stora "Oj" som manuset är tänkt att lämna läsaren med. Tror det är precis vad jag behöver, att på riktigt prova om det slut jag tänkt mig verkligen blir bra också på pappret. Nu köööööör vi! 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2017-03-09 | 10:24:28
    Bloggadress: http://https://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Shit! Det låter verkligen extremt proffsigt. Tror aldrig att jag kommer att komma så långt själv. Kan liksom inte koppla bort slutet från resten av historien.

    Men jag tror att det kommer att funka fantastiskt för dig! Kör hårt bara!

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-03-09 | 10:47:39
    Bloggadress: http://mittskrivliv.wordpress.com

    Låter jättespännande! Uppdatera gärna hur du upplever det sättet att jobba. Jag har gjort på alla möjliga sätt men landat i hoppandet.
    Och det är ju så KUL att fila på slutet och början. Jag tycker det är enklare att inte skriva manusen kronologiskt eftersom jag bygger trådarna eftersom och fyller i luckor o.s.v. Men då har jag en väldigt tydlig struktur också, så det är lätt att följa.
    Jag tror du kommer bli väldigt inspirerad av att få jobba med dina wow-scener. Heja!

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2017-03-09 | 11:08:13

    Åh, så spännande, ser fram emot att höra hur det går (och såklart att läsa din bok NÄR den blir utgiven). Kör hårt! :)
    //Annika

    Svar: Ja, den dagen den blir utgiven. Den underbara dagen!
    Helena Dahlberg

  • Kristina säger:
    2017-03-14 | 14:54:25
    Bloggadress: http://kristinawestling.se

    Så rätt Helena! Och jag ser längre fram att det här fungerade för dig. Så kul! :)
    Jag testade också den här metoden och skrivandet lossnade faktiskt. Sedan kommer jag förmodligen att - precis som med större delen av manuset - ändå skriva om slutet lite men det är skönt att sätta ner en målflagga.

    Svar: Tack för input, verkar fungera för många men hade aldrig kommit på tanken själv. Så glad över alla fina inspirerande bloggar och hjälpfulla blivande författare här ute med tips och trix som de så glatt bjuder på. Hade varit långt från där jag är idag utan det...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: