Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Avsnitt om redigering

Kategori: Allmänt, Redigera, Roman, Skrivkurs, att skriva, vi som skriver

Nu gäller det att stålsätta sig för nu kommer favvopodden "skriv en bestseller..." dra igång det första av fyra avsnitt om redigering. Jag är ju väldigt sugen på redigering men det är nog egentligen bara bra att få all denna inspiration innan jag drar igång med den biten som kanske lär bli till sommaren. 
 
Anmäld som jag är till en skrivkurs som börjar 12 juni så vill jag helst vara klar med råmanus tills dess. Drömmen nu är att bli klar med råmanus under min skrivhelg i slutet av maj, så hinner texten vila två veckor innan kursen drar igång. Kanske att jag kan läsa igenom rubbet under dessa veckor i så fall för att få helhetsbilden. Oavsett vilket så kommer jag börja redigera då eftersom jag behöver göra det innan jag får respons på mina texter för att det ska bli så värdefullt som möjligt. Ska bli oerhört intressant att se vad man kan tänkas få för input och hur stora förändringar det kommer att leda till i manus sedan! 
 
Tror nog att en kurs med en löpande dialog passar mig bättre än en lektör som verkar vara mer att man får en skriftlig kommentar som man sedan får förhålla sig till bäst man vill. Lektör har jag aldrig varit särskilt sugen på faktiskt även om det känns som något man "borde" göra... 
 
På plussidan så skjutsade jag äldsta dottern till en tvåtimmars aktivitet igår och hann både jobba och skriva medan jag väntade utanför. Så nu är jag mer än ikapp det jag förlorade tidigare i veckan och har bara 1 000 tecken kvar den här veckan. Riktigt skönt att ligga i framkant för en gångs skull! 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-03-30 | 09:02:50
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Tycker det låter lysande med skrivarkurs med löpande dialog om ett större projekt, huvudsaken att det kommer utomstående ögon som ser texten på ett annat sätt än författaren. Har själv aldrig gått en kurs, mest för att det häromkring mest är kurser med skrivövningar av typen "här är ett äpple, skriv en A4 om det!" Och då jag inte känner för att skriva om ett äpple under tidspress skulle resultatet bli värdelöst.
    Har en bra erfarenhet av lektörsläsning, men det blir som du säger lite av en engångsgrej och vill man ha fortlöpande coachning av samma person blir det rätt dyrt.
    Heja dig med skrivet som flyter på!!

    Svar: Nej håller med dig, en allmän skrivkurs med random skrivövningar är svårt att prioritera när man är mitt uppe i ett eget projekt man vill fokusera den lilla dyrbara tid man har på.
    Helena Dahlberg

  • Kristina säger:
    2017-03-31 | 08:21:10
    Bloggadress: http://kristinawestling.se

    Heja heja! Ungefär hur långt tror du att du har kvar? :)
    Jag skulle vilja råda dig att inte läsa manuset under de två veckor som du har mellan slutförandet och början på kursen. Låt texten (och hjärnan!) vila en stund så kan du se på manuset med nya fräscha ögon.
    Jag ser också fram emot "Skriv en bestsellers" kommande avsnitt om redigering. Det är ju i redigeringen som magin sker! :)
    Och nej, lektör är inget måste. Ta hellre in testläsare då. Även om de inte är "proffs" så får du några utomstående som läser boken och kommer med tips.

    Svar: Tack för synpunkter! Jo kan nog vara bra att vila men hur ska man kunna hålla sig!?
    Helena Dahlberg

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-03-31 | 10:22:29
    Bloggadress: http://mittskrivliv.wordpress.com

    Jag håller med Annika, låter som en riktigt bra kurs! Vore kul att framöver höra hur du upplever den.

    Jag brottas också med funderingen på NÄR det är läge att ta in respons på texten. Jag redigerar just nu, men har en rad saker jag skulle vilja ändå - å andra sidan kan jag ändra till förbannelse och borde kanske ta in min proffsiga testläsare, innan jag ändrat för mycket... Hm...

    Svar: Ja det är ju jättesvårt att veta. Beror nog på hur erfaren testläsare är skulle jag tro. En van en kan nog ge bra respons relativt tidigt medan en mer ovan testläsare nog behöver något mer färdigt för att kunna komma med meningsfull respons. Gissar kag, har liten erfarenhet själv och de testläsare jag använt tidigare har gett oerhört varierande resultat...
    Helena Dahlberg

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-04-01 | 08:42:23
    Bloggadress: http://mittskrivliv.wordpress.com

    Ja, det har du nog rätt i Helena, att feedbackgivarens erfarenhet spelar stor roll.
    Jag jobbar just nu med att göra så mycket jag bara kan själv, för att få maximalt ut av en jättebra testläsare som är den som ska ge feedback först.
    Att skala bort allt onödigt för att maximera känns som en utmaning, allt jag inte ser själv behöver jag hjälp med.

    Svar: Ja, vad härligt att du har en sådan testläsare till hands, guld värt!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: