Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

En trygg läsare är en glad läsare?

Kategori: Allmänt, Redigera, Respons, Roman, att skriva, dagbok

Nu tror jag baske mig att jag börjar få in snitsen på den här genomläsningsgrejen man behöver ta sig igenom. Ser hur kommentarerna ändrats från typen rätta rena skrivfel till typen fördjupa den här konflikten, tidsmarkör saknas eller varför är de så arga på varandra? 
 
Har hittat några generella punkter som jag kommer behöva jobba extra mycket med varav den viktigaste nog är att få läsaren att känna sig trygg. Sätta sammanhangen tydligare så att läsaren är med på båten och håller sig kvar hela vägen. Nu när jag läser igenom känns det väl svajigt, man har ingen aning om vart de är på väg förrän de är framme. Eller vad agendan är för ett möte alla plötsligt sitter i. Sådana saker som får mig som läsare att känna mig otrygg och lite utanför. 
 
Har ingen aning om vart det här manuset är på väg men är väldigt nyfiken på att få se det framöver! 
 
För övrigt chockar denna dag med att vara en juni-dag. Vilket betyder sommartid och lite kortare arbetsdagar på jobbet! Och nedräkning till en lugnare tillvaro efter att alla skolavslutningar osv har lagt sig. 

KOMMENTARER:

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-06-01 | 10:21:39

    Det är en så rolig process det där, att få fördjupa där det behövs och stryka annat, öka tempot på sina håll och brodera ut viktiga partier. Ren njutning för det är då det händer så mycket med texten.
    Skönt med lite kortare arbetsdagar!

Kommentera inlägget här: