Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Bloggförmörkelse

Kategori: Allmänt

Igår kväll fick jag en sån riktig blogg-domedagskänsla.

Har tänkt ett tag på att många skrivbloggar är inne i en lite lugnare period nu med färre inlägg och lägre aktivitet i allmänhet än annars. Men sent igår slogs jag av en olustkänsla av att ha missat tåget som gått, att alla bloggare nu fokuserat om sin energi till sina manus. Och kommer efter sommaren leverera det ena mer fulländade manuset efter det andra medan jag inte knappt ens har börjat med redigeringen. Och bara, men kolla här då, alla blogginlägg jag fått till, det ni!

Det troliga är säkert att det är juni och skolavslutningar, jobbfester, stämma och städdag i bostadsrättsföreningen osv. osv. Men, men, däremot ser jag fram emot när några av oss skrivarbloggare som sitter och harvar med manus nu, blir klara. Inte själva skicka in till förlag-ångest fasen utan när några av er blir antagna och man kommer få läsa verken! Det kommer bli så sjukt kul att läsa alla dessa fina böcker som puttrar på där ute när man varit med och följt processen. Den enda boken jag har gjort så med tidigare var Simonas En enda natt, på den tiden hon bloggade. Snart kommer ju Säfströmskan med sin och då får jag en ny chans i höst. Riktigt kul ska det bli! 

För egen del så är det superviktigt att ventilera skrivrelaterade tankar här, bara att formulera mig kring ett problem eller en fundering och behöva strukturera upp tankarna kring det ger så otroligt mycket. Än så länge ser jag bara positiva effekter av bloggandet. Det tar ingen tid från skrivandet heller eftersom jag gör det till frukost eller när jag väntar på tåget eller inte kan sova och ändå inte skulle kunna skriva eller manusjobba. 

Redan fredag. Prick klockan 7 imorse drog en av grannarna på partymusiken på hög volym, studenten idag. Stämningsfullt med alla vita hattar i trädgården. I övrigt har jag ett av årets viktigaste möten som jag ansvarar för i eftermiddag och som jag har superångest för. Håller tummarna att allt går vägen... 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-06-09 | 10:29:01
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Håller alla tummar för årets viktigaste möte, känner alltför väl igen den där känslan av ångest och stress inför. Men det kommer så klart att gå bra för dig :-)
    Är en av de där låg-intensiv-bloggarna just nu, men det beror inte på superproduktivt skriv på manuset, utan snarare en hel massa avslutningar/födelsedagar/jobbpanik, så mitt fulländade manus lär dröja på sig :)
    Ser också fram emot alla utgivna böcker från bekantingarna här i bloggvärlden, är helt säker på att det kommer att debuteras lite här och var inom överskådlig tid, och tänkte ägna sommaren åt att läsa böcker från dem som redan publicerats.

    Svar: Tack! Ja det är ju så roligt att följa allas fantastiska resor!
    Helena Dahlberg

  • Kristina säger:
    2017-06-09 | 13:51:41
    Bloggadress: http://kristinawestling.se

    Jag kan också drabbas av den där känslan ibland. Den som gör att jag får lite lätt ont i magen, att det går så bra för alla andra, de skriver så mycket och är så nöjda medan jag själv har lätt skrivkramp.
    Samtidigt är man ju olika och skrivandet går i vågor. Den som det går bra för ena veckan kan hamna i en svacka nästa vecka.
    Men visst blir det kul när "bloggarkollegor" blir antagna! Eller för den delen ger ut själv. Så att man får chansen att läsa :)
    Jag ser fram emot att få ta del av din bok när den dagen kommer!

    Svar: Tack detsamma!! :)
    Helena Dahlberg

  • Bara hittepå säger:
    2017-06-10 | 15:28:14
    Bloggadress: http://barahittepa.blogspot.com

    Jäpp, den där tystnaden är svår att tolka. När det gäller andra inbillar jag mig alltid att det beror på att de har sådant enormt skrivflyt, men när det gäller mig själv beror det nio gånger av tio på allmän igenkorkning av skrivandet och/eller livet.

    Hoppas mötet gick bra!

    Svar: Ja, det är nog troligaste orsaken för de flesta. Sammanfaller ju ofta med december/juni... Tack det fick bra, superskönt!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: