Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Tips för bättre nattsömn...

Kategori: Allmänt

Att få respons är en ynnest och för mig en ovanlig lyx. Men om man är inne i en sån period där man får respons kan det lätt hända att nattsömnen blir lidande. Särskilt om man loggar in just innan man ska släcka lampan och hittar   en nyligen uppladdad länk till just sådan respons.
 
Facit är att det inte går att sova med kännedom om oläst respons finns liggande i datorn. Och det är svårt om än möjligt att somna med nyligen genomgången respons i huvudet. Så för en bättre nattsömn hoppas jag att jag lärt mig min läxa nu och väntar till morgonen innan jag kollar om det kommit några kommentarer. Men så finns ju det här med nyfikenheten. Men tips för den som har möjlighet är att skippa datorn i sängen :/ Låter bekant. Tror det finns forskning på området. Men att veta och att praktisera är ju rätt så stor skillnad... 

KOMMENTARER:

  • anneli säger:
    2017-07-06 | 09:32:10
    Bloggadress: http://anneliblom.se/

    Det är farligt ibland när man dyker i projekt, dag och natt. Då blir dygnsrytmen lite speciell men kan vara värt i längden :)

    Svar: Ja det är speciellt. Skulle inte klara särskilt många veckor på rad men nån gång ibland går det bra! Har stort sömnbehov tyvärr :/
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2017-07-06 | 10:36:48
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    En gång i världen brukade jag använda själva manuset för att just somna. Jag låg och funderade på vad som skulle hända och jag kom ofta på skitbra grejer. Nackdelen var att jag glömde åtminstone hälften av dem under natten. Så nu undviker jag helt att tänka på min historia när jag ska sova.

    Respons på kvällen skulle garanterat fördärva min nattsömn. Måste ha möjlighet att gå in och pilla med manuset direkt när någon haft något att säga om det.

    Svar: Jamen hur kan man glömma alla smarta idéer när man somnar?! Så irriterande när det händer...
    Helena Dahlberg

  • Kristina säger:
    2017-07-06 | 15:43:23
    Bloggadress: http://kristinawestling.se

    Maken vill ha en tv i sovrummet. Jag blåvägrar eftersom jag har hört att det stör nattsömnen att ha någon form av teknik i sovrummet. Helst ska det vara fritt från alla lysande skärmar som datorer, mobiltelefoner och tv-apparater.
    Men syndar gör jag ändå! Jag somnar nämligen med en ljudbok i öronen och den spelas såklart upp från min mobil.... Jag väntar själv på feedback från två testläsare och kommer på mig själv med att kolla mailen på mobilen det sista jag gör innan jag somnar. Hrm... undrar om jag skulle kunna somna om det faktiskt ligger ett mail där och väntar på mig...?

    Svar: Ja vad spännande med respons på gång! Har också tagit ställning mot tv i sovrum även om det kan vara mysigt ibland så är det ändå mest störande kan jag tycka. Gillar att somna i soffan om det är en tv-kväll :)
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: