Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Karaktärers utveckling

Kategori: Allmänt, Respons, att skriva

Det här manuset har jag ju verkligen satsat på att försöka göra "rätt" och skriva enligt mer traditionella regler och tips än mitt första som var betydligt mer egensinnigt/hemma-snickrat. 
 
Bland annat det här mer karaktärerna och att de behöver utmanas och förändras genom boken. Så fick jag den bästa responsrad jag kan tänka mig på min inlämning nummer fyra igår. Inlämningen var en del av slutet/upplösningen till skillnad från tidigare inlämningar som varit 40 sidor i början och sen 20 sidor i mitten ungefär. Och så i en nyckelscen får jag den här kommentaren om huvudpersonen av en kurskamrat helt spontant; Oväntat! Hade jag inte väntat mig av X att hon skulle vara så... Som bara visar så väl att jag har lyckats få denna huvudkaraktär att ändras under manusets gång och på slutet göra något hon aldrig skulle ha gjort de första hundra eller ens tvåhundra sidorna. Yey, lyckan är total då detta var precis vad jag hade hoppats på! 
Idag blir det till att tvätta inför resan! 
Kommentera inlägget här: