Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Att flytta eller inte flytta

Kategori: Allmänt, Redigera, Roman, Skrivkurs, att skriva, dagbok

Nu är jag i valet och kvalet här. Första mordet som läsaren får vara med om in action kommer först i kapitel 13. Innan dess får man följa arbetet kring några mord som inträffat innan romanen börjar. Frågan är om jag behöver tidigarelägga de här mordkapitlen för att få upp spänningen/tempot i början eller om upplägget funkar. Det hänger ihop allting så att flytta kapitlen skulle innebära en hel del merarbete. Och det är ju bra som det är nu tycker jag men det jag är rädd för är som sagt att spänningen trappas upp för långsamt i början. Få se över mina alternativ nu på morgonbussresan. Om det finns något enklare sätt eller om jag kanske ska nöja mig så länge. 
 
Annars börjar jag känna mig färdig med det här redigerandet nu. När jag drog igenom allt från början till slut gick det förhållandevis lätt och det var roligt men det här med att fixa lite här och lite där. Hoppa hit och dit och fram och tillbaka med grejer. Det är sjuttonimig inte ett dugg roligt, inte alls. 
 
Nu kommer jag skicka på förlag efter kursen så får det bära eller brista. Helst skulle jag vilja dra iväg det redan idag men nu när jag ändå har kursen ska jag rida ut och slutföra den. Sista responsen kommer tyvärr inte förrän den 21/8 så får stålsätta mig här. Men sedan blir det sänd-knappen. Pallar inte mer nu! 

KOMMENTARER:

  • Bara hittepå säger:
    2017-07-12 | 22:32:38
    Bloggadress: http://barahittepa.blogspot.com

    Hm, svår fråga det där. Jag har också samma upplevelse att flyttas en sak hit så måste en annan flyttas dit och så är jag plötsligt inne i en hel karusell. Det tar emot ibland. Samtidigt brukar det vara de där ändringarna jag verkligen drar mig för som är de viktigaste.

    Har de på kursen läst första kapitlen? Hur upplevde de inledningen?

    Svar: Ja, just så är det. En karusell som det är svårt att se var den ska sluta då det är så svårgripbart vilka effekter det får egentligen. De på kursen har läst de första 40 sidorna nu. Har fått lite luddig respons när det gäller det, bara en av dem iofs som nämnde något om att karaktärerna upplevs intressantare än gåtan. Vilket var meningen när jag skrev det en gång i tiden men nu börjar jag tvivla på upplägget när det närmar sig slutet här...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: