Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Valthornsfanfarer

Kategori: Allmänt, Inspiration, Redigera, Roman, Synopsis, att skriva, dagbok, vi som skriver

Alltså igår satt jag med de utskrivna bladen av mitt synopsis. Skrev inte ut hela för det skulle bli 62 (!) sidor. Trodde verkligen inte att det skulle ligga så mycket innehåll bakom flikarna men känns ju jättebra att ha en sån gedigen sammanställning i ryggen.

Men när jag bläddrade bland de 23 utskrivna sidorna med pytteliten text blev allt helt solklart. Jag är ju för fanken klar med planeringen. Det är därför jag inte kommit någon vart. Visst finns det lite luckor men inte värre än att jag kan lösa det medan jag skriver. Så fantastiskt skönt och befriande! 

Så nu har jag 14 nya fräscha kapitel så där lite lagom planerade framför mig som kommer att leda mig till slutet. Känns nästan som att jag är klar redan. Bara att skriva ju. Och det är ju lätt. Typ. Och redigera. Och göra om. Och göra om igen. Och fixa till början. Sedan justera slutet. Och så ändra det sista. Och sen, häpp, så är den klar! Tror manuset kan bli klart i år faktiskt. Hoppet lever! Idag hoppar jag på tangentbordet igen. 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-01-10 | 08:32:09
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Heja! Låter som en plan att bli klar under året, gillar dina lagom pressande mål :-) ska bli bättre på att tänka så jag med, att manuset ska bli klart typ samma år, i stället för att stressa för snabbt mot målet.
    Gillade föresten texten på ditt gym, och tycker att mitt kunde köra nåt liknande, för peppen liksom :-D

    Svar: Ja, jag var så jäkla less på hysterin på sats/Friskis o dyl så gick över till puls och träning. Mycket lugnt och skönt och lite folk.
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: