Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Presens hittad!

Kategori: Allmänt, Deckare, Inspiration, Mitten, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Jag har aldrig lyckats skriva i presens. Eller ens varit sugen. Skulle till och med kunna medge att jag har sett ner lite på presens-skrivarna. Helt utan annan grund än rena känslor. Men igår såg jag plötsligt (ah, varför är det så svårt att använda något annat ord än just plötsligt?!) att jag satt och skrev i presens. Och tyckte att det var så grymt bra, roligt och tempohöjande. Fick ändå gå tillbaks och "rätta" de sidor jag skrivit tillbaks till imperfekt/preteritum som övriga boken. 
 
Men, jag blev så sjukt sugen på att skriva nästa roman i presens, oerhört förvånande! Något jag aldrig trodde jag skulle lära mig eller ens vilja lära mig föddes bara så där denna gråa januaridag. Så kan det vara, man rycks med och så har något bara hänt. Från en stund till en annan. Utan att man vet varför eller hur. Skrivandets magi och charm! 
 
Samtidigt som mitt lilla presens-äventyr utspelade sig så åkte jag vilse och istället för att sitta i lugn & ro på min mysiga buss hamnade jag upptryckt mot en dörr i tunnelbanan. Bara att hålla andan och drömma sig bort...
 
 
 

KOMMENTARER:

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2017-01-20 | 10:35:35

    Jag är en sån där presensmänniska, skriver i jagform desdutom, det är ingen hejd på eländet liksom :-D Det GÅR inte att göra på något annat sätt, tredje person blir krystat och allvetande gammaldags. Kul att du nosat på presens, welcome to the dark side :-D //Annika

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2017-01-20 | 10:37:34

    Krystat och gammaldags för mig, alltså. Det finns många som gör tredje person och allvetande på ett fantastiskt sätt såklart :-) // Annika

    Svar: Ja, förstod att det var så du menade! Intressant att höra dina tankar. Är så sugen att prova det nu att jag eventuellt kommer lägga in några presenskapitel ändå, med tydlighet och för att få en särskild effekt i just de kapitlen i så fall. Men får bli lite av ett experiment då en blandning nog kan sänka en bok totalt om det inte görs oerhört snyggt och genomtänkt...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: