Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Mitten, finns den?

Kategori: Allmänt, Deckare, Mitten, Roman, att skriva, dagbok, dramaturgi, vi som skriver

Favvo-podden "skriv en bestseller..." är nu inne i ett sjok om den sk. mitten. Vilket för min tanke direkt till en gammal kollega som alltid köpte en påse kanelbullar, plockade ut mittarna, käkade upp dem och slängde resten. 
 
Men det handlar nu alltså om mitten på en bok. Själv jobbar jag inte med mittar men det är ju ändå intressant att lyssna och reflektera över det de säger eftersom det egentligen inte krävs en mitt för att applicera tänket. 
 
Personligen kan jag inte alls tänka att jag skriver på mitten. Det är så intetsägande och lamt och får mig bara att vilja passera och komma vidare till slutet fortast möjligt. Mitten för mig är möjligen mittpunkten. Den sida då jag går från att räkna upp mot ett eventuellt mål på ett antal sidor och istället börjar räkna ner mot slutet. Just nu har jag inget volymmål för mitt manus dock. Det kommer i vart fall inte bli för kort den saken känner jag mig säker på. 
 
Nej, jag ser istället strukturen på mitt manus så här:
 
1. En smashing inledning/första ett eller max två kapitel.
2. Uppbyggnad av storyn/första halvan cirka
 
Ev. 3. Mittpunkten i manuset. Att sidantalet ligger exakt mittemellan början och slutet är inte så viktigt utan mer känslan att nu är alla trådar ute. Vilket jag hörde någon säga att de skulle vara i mitten av manuset vilket jag tyckte var ett bra tips som jag håller mig till för närvarande. 
 
4. Uppladdning för slutet och knyta ihop de trådar som ska knytas ihop/sista halvan cirka
5. Ett smashing slut/två till fem kapitel.
 
Det var det.
 
Fredag redan. Ikväll får jag summera årets första skrivvecka. Lyckoruset att vara igång igen håller i sig! 
 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-01-13 | 11:05:46
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Jag kör som du, tänker inte på mitt då jag ser en rejäl risk att tråka ut mig totalt i så fall!

  • Elin%20S%E4fstr%F6m säger:
    2017-01-13 | 21:32:23

    Jag satsar bara på att pytsa ut mina trådar och sedan knyta ihop dem, utan att tänka så mycket på någon "mitt". Fast jag ser det nog som att jag på något sätt skriver i uppförsbacke tills absoluta klimax, och där bara rullar jag över krönet och landar safe and sound (förhoppningsvis) på en lugnare ton.

    Jim Butcher heter en fantasyförfattare som jag gillar. Han pratar om The Great Swampy Middle i sin lilla skrivarmanual - se http://jimbutcher.livejournal.com/1865.html.

    Svar: Tack för tips, kunde inte öppna länken frånmobiken av nån anledning. Ska provsprängningar datorn sen! Kul att höra hur du gör också, uppför, klimax, landning. Låter rätt bekvämt ändå, särskilt som du verkar vara förhållandevis säker på att landningen blir mjuk...
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2017-01-13 | 21:34:25
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Shit, vad konstigt det blev med mitt namn när jag skickade ovanstående: Elin Säfström heter jag, inte E:kr3!!§;);Sae::473&2&2'.

Kommentera inlägget här: