Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Forts inledningar

Kategori: Allmänt, Inspiration, Redigera, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Fortsätter som utlovat med inledningarna till mina egna två manus. Den ena inledningen är ju numer bortklippt men fiskade upp den från en gammal säkerhetskopia, kan ändå vara intressant att jämföra sedan med hur inledningen blir i sin slutliga version framöver. Värdet av detta blir väl huvudsakligen nostalgiskt framöver men här kommer de nu i alla fall.
 
Inledning manus 1 (raderad och under bearbetning):
Huggen i ryggen. Det var så hela den här historien hade börjat för Lou Sander. Men det var inget hon ville tänka på nu. Definitivt inte. Hon var på väg tillbaka. Dagen efter att hon lämnat dem för en ansenlig framtid. Givetvis var hon på väg tillbaka. 
 
Alltså jag är ju partisk men tycker verkligen om den här inledningen. Det var de första orden jag skrev en gång i tiden och de fick vara kvar när jag redigerade manuset tidigare. Tyvärr så har just den centrala tråden som inledningen bygger på, att hon blivit huggen i ryggen, försvunnit ut i periferin när manuset växte fram och antagligen så kommer hela den tråden försvinna ur manuset i den radikala redigeringen jag påbörjat i december så frågan är om inledningen kan vara kvar. Får se var det landar till slut... 
 
Inledning manus 2:
Kan det vara så lätt? Bara glida in, göra sin grej. Och kamma hem högvinsten på första försöket. Nu återstod bara att rulla ut resten av planen. 
 
Börjar alltså med en fråga/konstaterande. Tycker det känns rätt bra än så länge men får väl se om denna inledning överlever redigeringsrundorna... 
 
Vad säger ni? Har ni något ris eller ros så kommentera mer än gärna hur ni upplever dessa korta citat.
 
Idag vaknade jag före barnen vilket är extremt ovanligt, det blev en sen tacomiddag med gamla goda vänner igår så kanhända hinner jag somna om nån timme efter frukost innan barnen vaknar. Vore ju lyxigt! Körde vegetariska böntacos istället för köttfärs. Den här bönröran som var enkel att svänga ihop och vanliga tacotillbehör typ majs, sallad, gräddfil, ost. http://www.javligtgott.se/mexikansk-bontacos-the-el-taco-truckjavligt-gott-way/ Superfräscht, rekommenderas om det är fler som börjar tröttna på kött. 
 
Önskar en er en bra dag! 

KOMMENTARER:

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2017-01-06 | 19:18:47

    Gillar verkligen inledningen i form av ett påstående. "Huggen i ryggen"; en kort mening som klarar av att sätta stämning och få läsaren att börja fundera. /Annika

    Svar: Ja, vad roligt att du gillar min favoritinledning!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: