Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Den dramaturgiska kurvan

Kategori: Allmänt, Inspiration, Roman, att skriva, dagbok, dramaturgi, vi som skriver

... den har jag läst omåttligt mycket om det senaste året. Och i helgen var det biodags, vi kollade på Trolls. Den följde verkligen det dramaturgiska receptet och var också mycket bra tyckte både jag och barnet som satt i mitt knä genom hela rullen. 

Men, det är ändå skillnad på film och romaner, så även om det var lockande att gå hem och börja justera deckarmanuset enligt detta så mänskligt fängslande treaktssystem blir det inget av det. I alla fall inte nu. Däremot ska jag ha det i bakhuvudet vid redigeringen.

Däremot så var det oerhört tydliga konflikter för de tre huvudkaraktärerna vilket fängslade och där känner jag att mitt manus nog borde bli tydligare. Så det antecknade jag som en fråga att se över ganska tidigt när jag börjar redigera sedan. I höst hoppas jag kunna påbörja det arbetet.

Förra veckan summerade ihop till 12 000 tecken ändå vilket var över förväntan. Klapp på axeln och håller tummarna för ännu en bra skrivvecka.

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-01-23 | 20:56:52
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Så härligt när det spiller över från "annan kultur" till skrivet! De där akterna är svåra att få till tycker jag, åtminstone slaviskt, jag kör lite mer på vändpunkter på lämpliga ställen för att få till dramaturgin.

Kommentera inlägget här: