Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Trist att döda

Kategori: Allmänt, Mitten, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Puh, igår blev jag klar med ett längre kapitel där en av karaktärerna dör, som tyvärr inte var någon favorit att skriva måste medges. Liksom mitt förra alldeles för långa kapitel ska jag nog dela upp det på två sedan när jag redigerar.
 
Det är ju fler dödsfall i det här manuset och det första har jag för mig var rätt kul att få till men nu känns det lite gjort måste jag säga. Det intressanta i mina ögon är istället själva uppbyggnaden och bakgrunden, hur kunde det gå så här illa? Det är också de bitarna som har varit absolut roligast att skriva. Själva hemskheterna i sig är däremot inget jag tycker man behöver frotera sig i (kan man säga så?). När jag läser deckare, kriminalare etc så skummar jag alltid förbi de delarna också. Blod, tortyr och allmänt splatter är inget för mig. Spelet bakom däremot, det tycker jag är fascinerade. Kanske kommer jag låta det ta än mer plats i revideringsrundan sedan... 
Kommentera inlägget här: