Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Fylla ut eller fatta beslut?

Kategori: Allmänt

Onsdag = skrivpaus. Igår var jag den enda vuxna här hemma så då blev det slapparmiddag uppe på diskbänken. Har alltid gillat att hänga på diskbänken, vet inte om det är universellt eller bara jag som diggar det?
 
Igår gick det bra att skriva igen så om det inte händer något dramatiskt blir det inga problem att uppnå veckomålet.
 
Dock velar jag fortfarande om slutet. Ska det sluta med en cliff hanger som öppnar för uppföljaren eller ska det bli ett "riktigt" slut som i så fall får leda till en mer fristående fortsättning?
 
Tror jag får se hur många tecken manuset blir med alternativ ett och sen gå vidare till alternativ två om jag behöver fylla ut. Men det känns som ett lite "flummigt" och väl random sätt att resonera. Kan man fatta sådana avgörande beslut på så lösa boliner?
 
Skulle antagligen vara proffsigare att bestämma slutet på bästa sätt och sen anpassa antal tecken i texten efter det. Men det är ju det som är charmen/problemet med att skriva. Det finns inget rätt eller fel. Det går inte i förväg att veta vad som blir bäst. Så "bara" att ta det ena eller det andra och i värsta fall får man byta om det inte blev bra. Men det vill man ju helst undvika... 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2017-02-15 | 12:25:56
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    En sak som är lite befriande att tänka på är att det inte är helt avgörande hur du väljer att avsluta. När förläggaren har läst så långt i manuset och gillar det hon sett dittills så pass att hon eventuellt vill ge ut boken, så kommer hon inte att döma ut den på grund av slutet. Ni kommer att gemensamt kunna bestämma hur ni ska göra i slutändan.

    Svar: Men vad skönt att höra!! Ska verkligen jobba galet mycket med inledningen denna gång. Verkar vara den mycket hänger på om man ska in via manushögen enligt många varierande källor. Men den är ju betydligt lättare att få till än slutet i alla fall, och roligare att skriva dessutom.
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: