Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Nytt år nya chanser?

Kategori: Allmänt

Puh, inga mer refuseringar år 2017. Skönt! Idag ska jag bara festa och glömma allt vad manus och förlagskontrakt heter. 
 
Har avslutat ”Story genius” som innehöll en hel del konkreta rätt bra tips men var väl enkelspårig kan jag tycka. Men vissa delar tar jag med mig till verktygslådan absolut. Den korta sammanfattningen är att det man behöver för en säljande historia är i första hand en huvudkaraktär som för en inre kamp mot en felaktig föreställning (misbelief är begreppet hon använder, svårt att översätta...) som denne burit med sig genom livet men som till slut sätter så pass mycket käppar i hjulen för huvudpersonen att denna måste agera och utmana den felaktiga föreställningen. Typ så. Kommer en längre sammanfattning en annan dag.
 
Nu ska jag laga hummersoppa för första gången i livet och samma med coq au vin som blir huvudrätt. Efterrätt i form av tiramisu (min favvo!) förberedda jag redan igår. 
 
Gott nytt år!! 

KOMMENTARER:

  • Sara säger:
    2017-12-31 | 20:03:46
    Bloggadress: http://www.saralinneamolin.wordpress.com

    Låter intressant, ser fram emot en längre sammanfattning! Många skrivtips tenderar att bli lite enkelspåriga, tycker jag - det är åtminstone svårt att till sig saker rakt av. Det gäller nog att plocka det som funkar för ens eget skrivande, och göra vad man kan av det.

    Gott nytt år!

    Svar: Tack! Ja, det krävs kanske att man är enkelspårig för att få fram sin poäng...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: