Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Lästorka

Kategori: Allmänt, Inspiration, Redigera, Roman, att skriva

Nu har jag lidit av ofrivillig lästorka i ett par veckor då jag inte haft något tillräckligt intressant på g i högen.
 
Så igår gjorde jag slag i saken och beställde tre böcker som lockade efter att ha lyssnat på podden Debutera eller dö. Två stycken om själva skrivhantverket och en roman från en debutant. Sedan är jag också oerhört sugen på Elin Säfströms ungdomsböcker och funderar på om min åttaåring skulle kunna gilla dem som högläsning även om det är några (eller ja rätt många) år kvar tills hon har den ”rekommenderade” åldern för dessa böcker inne. Får nog bli att slå till på den första av dem och prova helt enkelt! 
 
I övrigt försöker jag hålla lågan uppe trots att ögonen bokstavligt talat gick i kors av trötthet när jag satt och redigerade på tåget igår morse... Hoppas det går bättre idag. Ungarna har mardrömmar var och varannan natt vilket medfört att jag har sovit rätt dåligt ett tag nu och det börjar kännas ordentligt. 
 
Tog mig framåt i manus igår igen i alla fall och det är jag glad för! Plus att jag fick ett ryck på kvällen och redigerade de två första kapitlen i mitt andra manus deckaren för femtioelfte gången och tycker att det med små medel snäppade upp sig något ytterligare. Nu är det därmed redo för ytterligare förlagsrundor under december. Känns bra att jobba med det manuset igen för det är så galet mycket bättre än det gamla manuset jag jobbar med nu. 
 
Ingen knähund vi har inte :) Bästa värmekudden ever för mig som är konstant frusen! 
 
 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2017-12-05 | 10:20:36
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Nämen?! Vad roligt att höra! Fast jag tror att du har rätt i att åttaåringen ska vänta lite, det ska jag inte sticka under stol med. Den är lite grov faktiskt här och där och det förekommer blod och ond bråd död, samt massor av ironisk galghumor som jag tror att man bör vara lite äldre för att uppskatta. Det är dessvärre den bittra sanningen.

    Hoppsan, vad jag var urusel på att göra reklam för min egen bok:)

    Svar: Haha, tack för input! Får läsa den själv först kanske, brukar vara rätt bra på att censurera/justera texten löpande när jag tycker den är opassande men går ju bara till en viss gräns... Är själv sugen på att skriva för en yngre publik framöver så vore kul med nutida inspiration. Förutom att man blir sjukt nyfiken på bloggarvännernas alster förstås! Annars tycker jag Roald Dahl är bästa inspirationen där av det jag läst hittills.
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2017-12-05 | 11:22:04
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Jag fortsätter att backstabba mig själv här: Jag är inte säker på att censur räcker, faktiskt. Böckerna är rätt nystiga i handlingen, tror jag, och min huvudpersons berättarröst är avancerad, med ständiga inslag av ironi. Språkliga spetsfundigheter hela tiden. Lite naket också faktiskt.

    Jesus, jag är glad att jag inte blev säljare eller nåt:|

    Ja, Roald Dahl är super!

    Svar: Haha, okej! Får gömma den för barnen några år. Tack igen för input!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: